Sunday 9 December 2007

آقای شریعتمداری! این اخلاق زشتی است

رضا شریعتمدار/ خبرنگار سیاسی خبرگزاری انتخاب۱۷ آذر ماه ۱۳۸۶
خواهشاً شغل شریف روزنامه نگاری را ترک گویید
روی سخن مان با آقای حسین شریعتمداری بعنوان مدیر مسئول این روزنامه است
اخلاق نادرست همکاران در نشریه کیهان، انگار با صبر اصحاب رسانه، تشدید شده، بی ترمزتر خلاف اصول حرفه ای و عرف و اخلاق شرعی چهارنعل می تازند
آقای شریعتمداری شما بعنوان مدیر این روزنامه موظف اید از روزنامه نگاران تان بپرسید که این اخبار را از کجا تهیه کرده اند. منبع خبرشان از کجا بوده و اساساً مترجم این اخبار و یا تهیه کنندگان اخبار چه کسانی هستند
اگر وقتی برای این اقدام ندارید، پس خواهشاً شغل شریف روزنامه نگاری را ترک گویید، تا لااقل به آن شغلی که وقت اش را دارید به نحو احسن بپردازید.
روزنامه نگاری، اخلاق می خواهد، مثلا روزنامه کیهان و اصحاب اش باید الگوی جامعه باشند، نه آنکه خود گوی سبقت را در بی اخلاقی با آن همه ادعا از نشریات دیگر بربانید
اصل مطلب آنکه، روزنامه نگاران فعال! شما اخبار بعضی از سایت ها را بدون رعایت حقوق قانونی مولفین و بدون اشاره به منبع بر داشته، به پایان آن یک تحلیل آبکی اضافه می کنند و به نام کیهان به خورد مردم می دهند. البته اگر مردم و خواننده ای وجود داشته باشد. انتخاب نیز جزئی از آن رسانه ها است، که با بیشترین کمبودها بدون دریافت هیچگونه کمک مالی اعم از دولت و حکومت به تهیه خبر و ترجمه می پردازد، اما خبرنگاران و روزنامه نگاران شما بدون رعایت حداقل های اخلاق حرفه ای، حقوق عده ای مخلص را زیر پا له و لورده می کنند.
آقای شریعتمداری، گاها خبرنگاران تان، تیترها را نیز تغییر نمی دهند،می دانید چون حیف شان می آید، این بدان دلیل است که چیزی در چنته ندارند، وگرنه خلاقانه لااقل تیترهای اخبار سرقتی را عوض می کردند.
تصمیم نداشتم این مطلب را بنویسم، چون مدت ها است که هر روز یک یا چند مطلب را آنطور که دل بخواه تان بود بر می داشتید، به نقل از «خبرگزاری ها» یا خبرنگاران تان، منتشر می کردید. اما اخیراً نمی دانیم چرا هرچه که در روزنامه کیهان و در صفحه دوم درج می شود، ساعاتی قبل از آن خبرنگاران و مترجمان کوشای انتخاب دست به تهیه و تنظیم آن زده بودند.
حیف است که بیت المال اینچنین هدر می رود. اگر نمی دانستید، امروز به شما گفتیم. البته ما تنها نیستیم، اخبار ایسنا، انتخاب و ده ها سایت و خبرگزاری وکه تفکرش در جهت تفکر شما نیست با بداخلاقی های کاری بدون منبع استفاده می کنید و جالبتر آنکه نتیجه خود را می گیرید.
شما که اینقدر نگران حق الناس هستید و نگران حقوق پایمال شده ملت اید و حرف دل! مردم را می زنید، از کجا می دانید که مطالب ما بدون غرض باشد؟ از کجا می دانید که مطالب ما با چه سمت و سویی تهیه شده؟ و در آخر شما که رعایت امانت را با همکاران نمی کنید، آیا تضمینی هست که در دیگر موارد امانتدار باشید؟
*

No comments: