Saturday 8 December 2007

هاشمی ثمره و نقش پنهان او

اعتراض شدید اللحن
سردار پاسدار دکتر قالیباف شهردار تهران به سردار پاسدار دکترمحمود احمدی نژاد رئِس جمهور به بهانه معلق کردن سردار پاسدار دکتر محمدباقر ذوالقدر

روزنامه «همشهري» ارگان شهرداري تهران در سرمقاله شماره روز شنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۶ خود به شدت از کله معلق کردن "سردار پاسدار دکتر محمد باقر ذوالقدر" جانشين وزارت کشور انتقاد کرد.
همشهری نوشته است
برخوردي كه با ذوالقدر شد، براي چندمين بار رفتار دولت نهم را زير سؤال برد. هرچند در خبرهاي رسمي، سخن از استعفاست ولي واقعيت حكايت ديگري دارد. ذوالقدر به دليل ارايه تحليلي كه با نگاه و تبليغات رايج مسئولان عالي دولت انطباق كامل نداشت، بركنار شد. جالب اينجاست ذوالقدر با پيشينه مشخص و ارزشمند چه در نيروهاي مسلح در سمت جانشين فرماندهي كل سپاه و چه پس از آن در جايگاهي نبوده و نيست كه از مفاهيم امنيتي بي‌اطلاع باشد و نداند در كنار جريان رسمي چه آمادگي‌هايي ضرورت دارد و چه حرفي را در چه سطحي و چه جلسه‌اي مي‌توان زد يا نزد.
اين برخوردها كه در هفته‌ها و ماه‌هاي اخير سرعت بيشتري گرفته است، از حذف برخي وزرا تا كناره‌گيري لاريجاني، استعفاي نيمه‌تمام جهرمي، پيشنهاد استعفا به فرشيدي و اينك ماجراي ذوالقدر، راهبرد ارتباطي دولت نهم را به چالش مي‌كشد... مسئولان قوه مجريه بايد متوجه يك نكته مهم باشند. آنان به نمايندگي از اصولگرايي و اصولگرايان در اين جايگاه قرار گرفته‌اند و بدون شك، تصويري كه مردم از عملكرد آنان خواهند داشت، بلافاصله به عقلانيت يا شتابزدگي، صداقت يا عدم صداقت، كارآمدي يا ناكارآمدي و سرانجام مقبوليت يا شكست جريان اصولگرايي ترجمه مي‌شود.
واقعيت آن است كه مردم از مرزبندي‌هاي ظريف بين جريان‌هاي سياسي بي‌اطلاع هستند. آنان رؤساي كنوني قوا، مديران بلندپايه شاخص در اصولگرايي، وزرا و معاونان آنها را شناسه و وابسته به اين جريان مي‌دانند. حال آن‌كه ممكن است در واقعيت تفاوت‌هايي بين نگاه يا عملكرد اين افراد باشد. اگر مسئولان ارشد دولتي با اصرار به دنبال اين هستند كه ديگر اصولگرايان را مورد بي‌مهري قرار دهند تا خرج خود را جدا كنند، عملا به ساخت تصويري آشفته، غيرمنسجم، درگير يا ناتوان از اصولگرايي مي‌انجامد.
حتي اين رفتار از موضع كاركردي نيز براي خود دولت آفت‌هايي دارد. احمدي‌نژاد دوستان و همراهان خود را در ايستگاه‌هاي گوناگون و البته نزديك به هم پياده مي‌كند و ضمناً اين پيام را به مديران ارشد قوه مجريه مي‌دهد كه هر نوع همراهي نكردن با او، تاوان سنگيني دارد و با اين رفتار، عملا خود و كشور را از ارايه نظرات كارشناسي بي‌بهره مي‌كند.

بنا به تحقیق مخبر کجکول از منابع داخلی پس از انتصاب سردار پاسدار افشار در وزارت کشور به عنوان مسئول نظارت بر امر شمارش آراء در انتخابات مجلس که بزودی برگزار خواهد شد، هاشمی ثمره با ارسال نامه ای خواهان برکناری ذوالقدر توسط مصطفی پورمحمدی شد.
مصطفی پور محمدی که از انتصاب سردار افشار گله مند بود و محمدباقرذوالقدر را تکیه گاه خود در وزارتخانه میشمرد نسبت به این تصمیمات معترض شد و خودش تهدید به استعفا کرد. گفته میشود عملاً وزارتخانه مزبور در ید اختیار هاشمی ثمره از نزدیکترین مشاوران احمدی نژاد است و حضور پورمحمدی در این وزارتخانه رنگی ندارد. پس از مخالفت پورمحمدی با استعفای محمدباقر ذوالقدر هاشمی ثمره بطور مستقیم از ذوالقدر خواهان تقدیم استعفانامه شد که ذوالقدر بااین امر مخالفت کرد و در عین حال از رفتن به محل کار خود خودداری کرد. بالاخره پس از یک هفته گفتگو و ارسال نامه از بالا و مقاومت از پائین ذوالقدر بدون تقدیم استعفانامه برکنار شد و از این وزارتخانه خارج شد. در عین حال استعفا پورمحمدی مورد قبول قرار نگرفت.
در شرایط کنونی در وزارت کشور بیشتر تصمیمها را هاشمی ثمره و شخص محمود احمدی نژاد میگیرند، اما مسئولیتش به پای مصطفی پورمحمدی نوشته می شود.
در همین حال به دنبال هشدار حسین شریعتمداری به احمدی نژاد در مورد جابجایی های بیش از حد درکابینه، علی ذبیحی یکی دیگر از مشاوران احمدی نژاد این برکناری ها و جابجائی هارا یک کار ارزشی توصیف کرد و آن را علامت ضعف ندانست.وی گفت اعضای کابینه و وزیران ومعاونان همه اشخاص عادی هستند نه پهلوانهایی مثل رضازاده و نمیتوانند همه باررا به تنهائی به دوش بکشند. ما ناچاریم واقع بین باشیم و بین راه افراد را تعویض کنیم. این افراد که در کابینه محموداحمدی نژاد مسئولیتی میگیرند قبلاً پذیرفته اند که هرجا بنزینشان تمام شد به پارکینگ بغل جاده بروند و پیاده شوند، آن وقت شخص بعدی با اتوموبیل دیگری مسیررا دنبال کند

No comments: