شصت و چهارمین شماره "زمانه" منتشر شد
شماره جدید ماهنامه اندیشه و تاریخ سیاسی ایران معاصر، زمانه از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد
شماره جدید ماهنامه اندیشه و تاریخ سیاسی ایران معاصر، زمانه از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد
.
سیدحسین نصر و حزب رستاخیز در دوران طاغوت
بنا به نوشته خبرگزاری رجا نیوز سردبير نشريه زمانه با انتقاد از انديشه سياسي «سيدحسين نصر» گفت: سيدحسين نصر از سلطنت ديني به عنوان يك حكومت اصيل در دوران غيبت امام معصوم ياد ميكند و ميگويد براي حفظ شريعت بايد به سلطنت پناه برد
به گزارش رجانيوز به نقل از فارس، محمدرحيم عيوضي كه در همايش بررسي انديشههاي «سيدحسين نصر» با موضوع «نصر و نظريه سلطنت ديني» سخن ميگفت، اظهار داشت
به گزارش رجانيوز به نقل از فارس، محمدرحيم عيوضي كه در همايش بررسي انديشههاي «سيدحسين نصر» با موضوع «نصر و نظريه سلطنت ديني» سخن ميگفت، اظهار داشت
نصر درباره جايگاه دين درباره سياست و اخلاق نيز نظراتي دارد. نصر همواره تاكيد دارد كه دين گسترده است و در سياست جامعه فرهنگ و اخلاق بايد حضوري گسترده داشته باشد. با اين نگرش و آنتولوژي وارد بحث انديشه سياسي دكتر نصر خواهيم شد.
نصر نسبت به حوزه قلمرو سياست برخلاف ديگر حوزهها به ميزاني دچار ناهمگوني انديشگي است. با اين حال در آثار و تأليفات وي، دو نكته درباره انديشههاي سياسي قابل توجه است. رابطه دين و سياست و انديشههاي وي درباره سلطنت ديني. در كتابهاي «قلب اسلام» و «در جستوجوي امر قدسي» و «جوان مسلمان و دنياي متعدد» اين آرا به خوبي قابل ملاحظه است.
نصر پيامبران را به دو دسته تقسيم ميكند: 1. پيامبراني كه صرفا به دنبال زندگي معنوي بودند 2. پيامبران كه به دنبال رفع نيازهاي انسان بودهاند كه در زندگي درگير آنهاست و با سياست قرين بودهاند.
در تفكرشيعي امامت ضامن شريعت است و انديشه سياسي شيعه امامتمحوري است با این حال سيدحسين نصر از سلطنت ديني به عنوان يك حكومت اصيل در دوران غيبت امام معصوم ياد ميكند. اين نوع نگرش همواره در تفكر وي وجود داشته است. او ميگويد براي حفظ شريعت بايد به سلطنت پناه برد.
عيوضي در پايان گفت: انديشه ولايت فقيه ريشه در فقه شيعه دارد كه نبايد از آن گذشت و سلطنت ديني در نهايت منجر به "حزب رستاخيز" ميشود
نصر نسبت به حوزه قلمرو سياست برخلاف ديگر حوزهها به ميزاني دچار ناهمگوني انديشگي است. با اين حال در آثار و تأليفات وي، دو نكته درباره انديشههاي سياسي قابل توجه است. رابطه دين و سياست و انديشههاي وي درباره سلطنت ديني. در كتابهاي «قلب اسلام» و «در جستوجوي امر قدسي» و «جوان مسلمان و دنياي متعدد» اين آرا به خوبي قابل ملاحظه است.
نصر پيامبران را به دو دسته تقسيم ميكند: 1. پيامبراني كه صرفا به دنبال زندگي معنوي بودند 2. پيامبران كه به دنبال رفع نيازهاي انسان بودهاند كه در زندگي درگير آنهاست و با سياست قرين بودهاند.
در تفكرشيعي امامت ضامن شريعت است و انديشه سياسي شيعه امامتمحوري است با این حال سيدحسين نصر از سلطنت ديني به عنوان يك حكومت اصيل در دوران غيبت امام معصوم ياد ميكند. اين نوع نگرش همواره در تفكر وي وجود داشته است. او ميگويد براي حفظ شريعت بايد به سلطنت پناه برد.
عيوضي در پايان گفت: انديشه ولايت فقيه ريشه در فقه شيعه دارد كه نبايد از آن گذشت و سلطنت ديني در نهايت منجر به "حزب رستاخيز" ميشود
No comments:
Post a Comment