Sunday 24 February 2008

تغيير ائمه جمعه ادامه دارد

برکناری امام جمعه کرمانشاه؛


پس از انتشار اخبار ضد و نقيض از برکناری نماينده ولی فقيه و امام جمعه کرمانشاه که تنش هايی را نيز در اين استان به دنبال

داشت،سرانجام محمد حسين زرندی با حکم رهبر جمهوری اسلامی برکنار شد

علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، همچنين در اقدامی کم سابقه برای مراسم معارفه شيخ مصطفی علماء امام جمعه جديد کرمانشاه و نمايندگی ولی فقيه در این استان، رييس دفتر خود و رييس شورای سياستگذاری نماز جمعه کشور را به کرمانشاه اعزام کرد.
به گزارش خبرگزاری ها محمدی گلپايگانی، سيد رضا تقوی و محمدی عراقی، سه روحانی نزديک به آقای خامنه ای و از اعضای دفتروی طی روزهای پنج شنبه و جمعه در کرمانشاه ضمن استقبال از امام جمعه منصوب جديد در فرودگاه و پس از آن تا برگزاری نمازجمعه روز گذشته و معرفی امام جمعه جديد در شورای اداری استان کرمانشاه در اين شهر حضور داشتند.
آيت الله محمد حسين زرندی اما به گزارش رسانه های محلی کرمانشاه در هيچ يک از اين مراسم ها و از جمله در مراسم توديع خود و معارفه امام جمعه جديد که صبح ديروز در کرمانشاه برگزارشد، حاضر نشد.
رسانه های نزديک به اين روحانی ۷۱ ساله همچنين گزارش دادند که«درپی عزل وی از امامت جمعه کرمانشاه طی روزهای گذشته از سوی علمای قم از وی درخواست شده است که برای تدريس در حوزه علميه قم و استفاده طلاب از وجود وی به اين شهر عزيمت نمايد که وی با پاسخ منفی دادن به اين تقاضاها عنوان کرده است که در کرمانشاه خواهم ماند».
خبربرکناری امام جمعه کرمانشاه اولين بار ۲۱ بهمن از سوی خبرگزاری فارس انتشار يافت اما پنج شنبه ۲۵ بهمن هادی معصومی مسئول روابط عمومی دفتر آقای زرندی با ارسال اطلاعيه ای به رسانه ها«خبر استعفا و جابجايی امام جمعه کرمانشاه» را تکذيب کرد.
در اين اطلاعيه تاکيد شده بود که امام جمعه کرمانشاه«به هيچ وجه قصد استعفاء ندارد».مسئول روابط عمومی دفتر امام جمعه کرمانشاه همچنين با اشاره به جريانات اخير مبنی بر تغيير امام جمعه تاکيد کرده بود«مسائل جاری طی روزهای گذشته بخشی از سناريوی توطئه فتنه گران و کينه ورزان» است.
محمد حسين زرندی از شاگردان آيت الله بروجردی و خمينی است.وی در سال ۱۳۶۳ و پس از ترور اشرفی اصفهانی با حکم آيت الله خمينی به عنوان نماينده وی و امام جمعه کرمانشاه منصوب شد و از آن هنگام امام جمعه و نماينده ولی فقيه در استان کرمانشاه بود.
وی سه شنبه ۳۰ بهمن در نشستی خبری پس از چند روز انتشار اخبار متناقض از برکناری خود خبر داد،و به خبرگزاری ايسنا گفت«من از هفته آينده ديگر نماينده ولی فقيه در استان و امام جمعه کرمانشاه نيستم».زرندی همچنين گفت«من ادعا ندارم کاری برای انقلاب کرده‌ام اما مدعی هستم که ضربه‌ای به انقلاب نزده‌ام».
برکناری امام جمعه کرمانشاه با استقبال استاندار و گروه های نزديک به دولت در اين استان مواجه شده است.
به گزارش خبرگزاری ايسنا، عبدالمجيد غفوری، استاندار کرمانشاه، روز گذشته در جلسه معارفه امام جمعه جديد کرمانشاه از رييس دفتر رهبرجمهوری اسلامی به اين خاطر تشکر کرد و خطاب به وی گفت که انتصاب امام جمعه جديد«يک عيدی» از سوی رهبر جمهوری اسلامی است.
شيخ مصطفا علماء ماينده جديد ولی فقيه در استان کرمانشاه پيش از اين امام جمعه شهر سيرجان در استان کرمان بوده و رضا تقوی رييس ستاد نماز جمعه در معرفی وی گفته«ايشان سالها تجربه امام جمعه ای دارند».تاکنون دليلی برای برکناری امام جمعه کرمانشاه اعلام نشده است.
رییس دفتر رهبر جمهوری اسلامی به همراه رییس شورای سیاستگذاری نماز جمعه به کرمانشاه سفر کردند.
از طالقانی تا سياستگذاری
برکناری امام جمعه کرمانشاه يکی از ده ها مورد تغييراتی است که در سال های اخير از سوی رهبر جمهوری اسلامی به منظور يکدست سازی ائمه جمعه در شهرهای مختلف صورت گرفته است.
اولين نماز جمعه به شکل امروزی از سوی آيت الله محمود طالقانی در ۵ مرداد ۵۸ در تهران برگزار شد تا پيش از آن نمازجمعه تنها از سوی معدودی از روحانيون در ايران به شکل امروزی آن برگزار می شد.
از جمله اين روحانيان يکی آيت الله طاهری اصفهانی بود که با اذن آيت الله خمينی از اوايل دهه ۵۰ نماز جمعه اصفهان را برگزار می کرد.
طالقانی از روحانيونی بود که سابقه زندان و نزديکی با روشنفکران و با ارائه قرائتی نوگرا از اسلام توانسته بود به چهره ای ملی بدل شود.
وی تنها پس از برگزاری ۹ نماز جمعه ديگر که آخرين آن در ۱۷ شهريور ۵۸ در بهشت زهرا بر سر مزار کشته شدگان انقلاب برگزار شد در ۱۹ شهريور ۵۸ درگذشت.
پس از وی آيت الله منتظری تا دی ماه ۵۸ به عنوان امام جمعه تهران از سوی آيت الله خمينی منصوب شد اما وی نيز زمستان همان سال از امامت جمعه تهران کناره گرفت.از آن زمان علی خامنه ای،هاشمی رفسنجانی و موسوی اردبيلی به عنوان امام جمعه موقت تهران منصوب شدند.
پس از مرگ آيت الله خمينی و تعيين علی خامنه ای به عنوان ولی فقيه،موسوی اردبيلی از قدرت و امامت جمعه تهران نيز کنار گذاشته شد،و هاشمی رفسنجانی تاکنون به عنوان يکی از امام موقت جمعه تهران باقی مانده است.
در سال های رهبری علی خامنه ای امامی کاشانی و احمد جنتی هر دو از روحانيان منتسب به جناح راست به عنوان ديگر امام جمعه موقت تهران معرفی شدند.و در سال های اخير ابتدا طاهری خرم آبادی نيز اين مجموعه افزوده شد اما وی اندکی بعد از اين سمت کناره گرفت و احمد خاتمی يکی از روحانيان تندرو که جانشين وی شد.
آن چه امروز به عنوان شورای سياستگذاری نماز جمعه از آن نامبرده می شود در سال های اول پس از انقلاب وجود نداشت.در آن سال ها آيت الله خمينی به درخواست روحانيان يا گروهی از مردم برای براگزاری نماز جمعه احکامی را صادر می کرد.
در سال های اواخر زندگی وی، دبيرخانه نماز جمعه تشکيل شد. وظيفه دبيرخانه بررسی درخواست ها برای برگزاری نماز جمعه در شهرهای مختلف بود.اما در سال های رهبری علی خامنه ای «دبيرخانه نماز جمعه» به «شورای سياستگذاری نماز جمعه» با چهره ها و اساس نامه جديد تبديل شد و اداره آن به چهره های محافظه کار سپرده شد.
نماز جمعه؛ تشکيلات رهبری
رضا تقوی يکی از نمايندگان مجلس پنجم، واز مخالفان اصلاحات پس از شکست در راهيابی به مجلس ششم،با حکم رهبر جمهوری اسلامی به رياست شورای سياستگذاری ائمه جمعه سراسر کشور منصوب شد و اين شوراها در سراسر کشور با تغييراتی جناحی مواجه شدند.
بيش از ۱۸ هزار نيروی گزينش شده بدنه ستادهای نماز جمعه را تشکيل دادند.به گفته رضا تقوی رييس شورای سياستگذاری نماز جمعه کشور اين ستاد هر هفته بولتنی از اخبار مورد نظر را فراهم کرده و برای امامان جمعه سراسر کشور ارسال می کند.
اگرچه وی در گفت وگويی با روزنامه کيهان در تابستان امسال «ديکته کردن خطبه ها بدون کم و زياد»به امامان جمعه را رد کرد اما گفت که«در سياست ها و اصول،ائمه جمعه وحدت رويه دارند، ما هميشه بر اين مسئله تاکيد می کنيم و توصيه داريم که نهاد يا شبکه نماز جمعه بايد در ارتباط با مسائل اصولی هماهنگی داشته باشد».آقای تقوی در عين حال گفته«نهاد نمازجمعه سياستهای تبليغاتی و فرهنگی خود را از رهبر انقلاب می گيرد».
«امامان جمعه به نيابت از رهبری ولی فقيه خطبه می خوانند،طبيعی است که بايد سياست های نظام را دنبال کنند و سياستهای نظام از طريق رهبری نظام تعيين می شود،همه خطبه های نماز جمعه امامان جمعه، با سياست های نظام که از زبان رهبری نشر پيدا می کند هماهنگ می شود».
سید رضا تقوی، رییس شورای سیاستگذاری نماز جمعه
وی اين اين خصوص با تاکيد براين که«اين تشکيلات وابسته به تشکيلات رهبری است» گفته است«امامان جمعه به نيابت از رهبری ولی فقيه خطبه می خوانند،طبيعی است که بايد سياست های نظام را دنبال کنند و سياستهای نظام از طريق رهبری نظام تعيين می شود،همه خطبه های نماز جمعه امامان جمعه، با سياست های نظام که از زبان رهبری نشر پيدا می کند هماهنگ می شود».
شرايط امام جمعه شدن نيز در سال های اخير با تغييرات بسياری مواجه شده و برخلاف گذشته که «مقبوليت» و داشتن پايگاه اجتماعی در شهر مورد نظر شرط اصلی آن بود در حال حاضر به گفته آقای تقوی ائمه جمعه پس از برگزاری امتحان کتبی و طی مراحل گزينشی و در صورت داشتن شرايط مورد نظر شورای سياست گذاری نماز جمعه از سوی اين شورا به عنوان امام جمعه منصوب می شود.
تغيير امامان جمعه؛ يکدست سازی
تغييرات امام جمعه به بهانه جوانگرايی از شهرهای کوچک آغاز شد و در روندی پرشتاب به شهرهای بزرگ رسيد.اوج اين تغييرات استعفای آيت الله سيد جلال الدين طاهری اصفهانی بود که تنش هايی را در سطح کشور و به ويژه در اصفهان ايجاد کرد.
طاهری اصفهانی که از نزديکان آيت الله منتظری و از معدود امامان جمعه ای بود که از محمد خاتمی حمايت می کرد در استعفانامه مفصلی که منتشر کرد تاکيد کرده بود که در اعتراض به وضعيت موجود حاکم بر ايران از مقام خود به عنوان امام جعمه اصفهان کناره گيری کرده است.
وی در استعفانامه خود با اشاره به اين که«هنگامی که از وعده ها و قول و قرارهای اول انقلاب ياد می آورم، همچون بيد بر سر ايمان خويش می لرزم» به صراحت رهبر جمهوری اسلامی و روحانيان نزديک به وی را مورد انتقاد قرار داده بود.
او نوشته بود:«آنان که بر شتر چموش قدرت سوارند و در ميدان سياست دو اسبه می تازند و از نردبان مقدسات و اعتقادات مردم بالا می روند و گردآسياب رياست می چرخند و از پل دين می گذرند تا به دنيا برسند، متاسفانه مويد و مشوق عده ای چماق به دوش و فرقه ای کفن پوش هستند که دندان تمساح خشونت را تند و تيز می کنند و می خواهند عجوزه تندخو و عفريته زشت روی خشونت را به نکاح دين درآورند».
شورای عالی امنيت ملی در شامگاه ۱۷ تير ۸۱ با ابلاغ دستوری به کليه رسانه های کشور مانع از انتشار اخبار مربوط به اين استعفا شد.کناره گيری آيت الله طاهری که نخستين امام جمعه منصوب از سوی آيت الله خمينی بود با محاصره بيت او توسط نهادهای امنيتيهمزمان شد.از آن پس بسياری ديگر از امامان جمعه ترجيح دادند که يا با استعفای بی صدا يا به بهانه هايی نظير کسالت از سمت خود کناره بگيرند.
با اين حال در برخی موارد تغيير امام جمعه جديد با مقاومت ها و تنش هايی نيز همراه بوده است.غير از کرمانشاه که طی ۲ هفته اخير شاهد تنش هايی در برکناری محمد حسين زرندی بوده، شهر کاشان نيز در دو سال اخير شاهد تنش های مشابهی بوده است.
در اين شهر و پس از از درگذشت مهدی يثربی امام جمعه قبلی رهبر جمهوری اسلامی با حکم ويژه و برخلاف عرف جاری که نماينده ای در هر استان دارد عبدالنبی نمازی را به عنوان نماينده خود در کاشان و امام جمعه اين شهر منصوب کرد با اين حال گزارش های انتشار يافته در ماه های اخير از اختلاف ميان محمد يثربی فرزند روحانی امام جمعه سابق و عبدالنبی نمازی امام جمعه منصوب بالا گرفته است.
آن چه در عمل اتفاق افتاد به گفته ناظران برکناری امامان جمعه ای است که دستکم از پايگاه اجتماعی در شهرهای خود دارا بوده اند و جايگزينی آنان با «امامان جمعه حرفه ای و گزينشی» است که در استخدام شورای سياستگذاری نماز جمعه و تشکيلات رهبر جمهوری اسلامی هستند.
ناظران همچنين از تغيير ائمه جمعه به عنوان يکی از سياست های کلان رهبر جمهوری اسلامی ياد می کنند که با هدف يکدست سازی قدرت صورت می گيرد.
حجت‌الاسلام محمدعلی ایازی:
برای آینده انقلاب نگرانیم
آفتاب: حجت‌الاسلام«سید محمدعلی ایازی» عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، نادیده گرفتن رای مردم و دخالت نظامیان در انتخابات را دو آفت دانست و گفت: «این دو مساله در شرایط کنونی دغدغه جدی دوستداران حضرت امام و انقلاب است و ما را در رابطه با آینده انقلاب نگران کرده است». ایازی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب در توضیح این دو مساله گفت:« همانطور که حضرت امام درباره جایگاه رای مردم تاکید داشتند و فرمودند «میزان رای ملت است» اصولاً‌ نگران این بودند که حکومت به عنوان دینی بودن نباید خود را قیم مردم بداند و رای مردم را نایده بگیرد و این حق مردم را کوچک بشمارد». وی اظهار عقیده کرد:« این اولین جایی است که می‌تواند زمینه‌های جدایی حاکمیت از مردم و نیز فساد حکومت را ایجاد کند و مردم احساس پیوند با حاکمیت را نداشته باشند و در نتیجه مشروعیت حکومت از بین برود». ایازی با اشاره به وظیفه شورای نگهبان در صیانت از آرای مردم تصریح کرد:« شورای نگهبان وظیفه‌اش صیانت از حق مردم است و نباید به دلیل اینکه خودش تفسیر خاصی از آرمان‌های انقلاب دارد. دیگر تفسیرها را غیر انقلابی بداند». وی تاکید کرد:«‌شورای نگهبان برای این عمل می‌کند که از آرای مردم صیانت کند نه اینکه از جریان خاصی حمایت کند». حجت‌الاسلام ‌ایازی در ادامه، دخالت نظامیان در انتخابات را آفتی دانست که به انقلاب آسیب می‌رساند و اظهار داشت:«یکی از مهم‌ترین آفت‌ها برای انقلاب این است که قدرت زور بخواهد وارد تصمیم‌گیری و آرای مردم شود». وی اضافه کرد:« همان‌طور که آیت‌الله توسلی نیز در آخرین سخنرانی‌اش به وصیت‌نامه امام اشاره کرده،نظامیان حق ندارند وارد انتخابات شوند،نظامیان نباید به بهانه اصولگرایی طبق تفسیر خودشان از یک جریان خاص در انتخابات حمایت کنند».
شنبه 4 اسفند 1386 ساعت 14:59
در گفت و گو با آفتاب عنوان شد:
انتقاد سلیمی نمین از استناد به برخی خواب‌ها
آفتاب: سلیمی‌نمین تصریح کرد:«ترویج سطحی‌نگری در جامعه ما مختص یک جریان یا قشر خاص نیست؛ هرچند که برخی جریان‌ها
و قشرها حرکتی به مراتب سریع‌تر و تندتر در این وادی دارند». سلیمی‌نمین، مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب با اشاره به برخی هشدارها نسبت به رواج خرافه‌گرایی در جامعه گفت:«بحث سطحی‌گرایی در مسایل فکری ناشی از عدم عنایت همه جریانات سیاسی به حوزه تفکر و اندیشه است». وی با تاکید بر ضرورت توجه به "تولید اندیشه" اظهار داشت: «تولید اندیشه می‌تواند با موج‌آفرینی فکری، عرصه را برای رشد گرایش‌های سطحی‌گرایانه کم کند و من در این زمینه همه جریانات سیاسی را مقصر می‌دانم». سلیمی‌نمین در ادامه با ذکر مثالی در این‌باره گفت:«سوق‌دادن جامعه به این سو که خواب به مبنای بسیاری از جهت‌گیری‌های سیاسی تبدیل شود، مدت‌هاست که به روالی عادی تبدیل شده و مدت‌هاست مبانی‌ای که می‌تواند قابل تامل باشد، کنار گذاشته شده و به خواب و روایاتی که ریشه آن یک خواب است، استناد می‌شود». این فعال سیاسی افزود:«حتی در آخرین مورد از این موارد، مرحوم آیت‌الله توسلی وقتی می‌خواهند از بیت امام حمایت کنند و از اسائه ادب به خانواده محترم امام راحل جلوگیری کنند، به خواب استناد می‌کنند؛ حال‌ آنکه این کاملا با وصیت‌نامه و بحث‌های عقلانی مورد توجه حضرت امام‌(ره) کاملا مغایر است». وی با طرح این سوال که "چرا باید جامعه را به سمتی سوق داد که خواب به مبنای بسیاری از درک و فهم‌های سیاسی ما تبدیل شود؟" گفت:«من نمی‌خواهم خواب و تاثیراتی را که می‌توانیم از آن بگیریم، نادیده بگیرم اما اگر فقط و فقط خواب مبنای تحلیل‌ها و رفتارهای ما باشد، می‌تواند آسیب و لطمه‌ای جدی به جامعه وارد کند». سلیمی‌نمین اضافه کرد:«استناد به این‌گونه مسایل باب سوءاستفاده را باز خواهد کرد». وی با انتقاد از عملکرد همه جریان‌های سیاسی در این باره گفت: «متاسفانه حتی منتقدان این نوع دیدگاه سطحی‌گرایانه نیز، گاهی خواسته یا ناخواسته مروجان سطحی‌نگری بوده‌اند». سلیمی نمین تصریح کرد:«صراحتا اعلام می‌کنم که ترویج سطحی‌نگری در جامعه ما مختص یک جریان یا قشر خاص نیست؛ هرچند که برخی جریان‌ها و قشرها حرکتی به مراتب سریع‌تر و تندتر در این وادی دارند». مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در ادامه به بیان دلایل این‌گونه گرایش‌ها پرداخت و گفت:«ساده‌ترین راه برای اینکه مسئله‌ای را تایید یا تخطئه کنیم، این است که خواب تعریف کنیم در حالی‌که این قطعا نگرانی‌زاست و می‌تواند زمینه سوءاستفاده را برای فرصت‌طلبان باز کند». وی با اشاره به اینکه "در دفاع از اندیشه‌های امام(ره)، مطالب و مکتوبات ایشان قابل ارائه و دسترسی است و می‌تواند منبع قابل اتکا و استنادی مطمئن و متقن برای جهت‌گیری‌ها باشد"، گفت:«برای درمان این معضل که روز به روز بر خطرات و اثرات منفی آن افزوده می‌شود، بهترین راه این است که همه جریانات سیاسی برای جذب دیگران به نقطه نظرات‌شان سعی کنند بیشتر جامعه را به منابعی ارجاع دهند که آن منابع قابل اثبات باشند و بتوان درباه صحت و سقم آنها تحقیق کرد». سلیمی نمین همچنین با اشاره به وظیفه و نقش حوزه‌های علمیه در این زمینه اظهار داشت:«حوزه‌های علمیه ما ویژگی‌ای دارند که هم می‌تواند به عنوان نقطه ضعف‌شان تلقی شود و هم نقطه قوت‌شان محسوب گردد و آن "اتکا به عوام و عامه جامعه" است». وی در این زمینه اضافه کرد: «اتکای حوزه‌های علمیه به عامه جامعه از یکسو می‌تواند پیوند حوزه را با توده‌های ملت و جامعه مستحکم کند و حوزه را تا حدود زیادی مستقل سازد و از سوی دیگر همین قوت، تبعاتی برای حوزه‌ها خواهد داشت که چیزی از حوزه، بیان و طرح نشود که با ذائقه جامعه و ملت سازگار نباشد». سلیمی نمین ادامه داد: «هرچند که در طول تاریخ معاصر، شخصیت‌هایی ظهور و بروز داشته‌اند که ضمن ارتباطات قوی با توده‌ها، هرگز در چارچوب ذائقه‌ی‌ توده‌ها، خود را مقید نکرده‌اند و در این میان می‌توان به شخصیت حضرت امام اشاره کرد که با این‌که بیشترین اعتقاد و ارتباط را به توده‌ها و ملت داشت ولی هرگز در مسایل فقهی، خود را به چارچوب‌های سلایق جامعه منحصر نمی‌کرد و هر چیزی را که به لحاظ فقهی به آن می‌رسید، اعلام می‌کرد حتی اگر سختی‌ها و واکنش‌هایی را در پی داشت». وی در ادامه با اشاره به مواردی همچون "حکم امام خمینی درباره شطرنج، استفاده از آبزیان، موسیقی و ..."‌ گفت:«پذیرش نوع نگاه حضرت امام در این موارد حتی برای بسیاری از علمای عالی مقام حوزه هم سخت بود ولی امام با صراحت و شجاعت دیدگاه‌های خود را طرح می‌کرد». سلیمی‌نمین در عین حال تاکید کرد: «اما بسیاری از علما این‌گونه نیستند و آمادگی لازم را برای ایستادن در برابر عوام و ذائقه جامعه ندارند». وی با تاکید بر وجود ویژگی اعلام نظر شجاعانه در رهبر معظم انقلاب نیز گفت: «این از شرایط ولی فقیه است و خوشبختانه مقام معظم رهبری هم دارای این ویژگی مهم هستند، کما این‌که در سال‌های اخیر با اعلام نظر مخالف خود با وارد کردن ضرب و جرح به بدن با عنوان عزاداری امام حسین یا ائمه اطهار، موج مخالفت‌های بسیاری را علیه ایشان شاهد بودیم و شب‌نامه‌های بسیار تند و جسارت‌آمیزی علیه رهبر معظم انقلاب منتشر و توزیع شد». سلیمی‌نمین افزود:«در آن زمان، بسیاری از شخصیت‌ها ترجیح دادند که وارد موضوع نشوند و سکوت کرده و رهبری را در این زمینه‌ها تنها گذاشتند». وی ادامه داد:«ای کاش عزیزانی که امروز منتقدان سطحی‌نگری در جامعه هستند، آن روز وارد این عرصه می‌شدند تا به رکن رکین ولایت فقیه توهین نشود». سلیمی‌نمین اضافه کرد:«سستی‌ها و کوتاهی‌های گروه‌های مختلف در این عرصه، راه را برای سودجویان باز کرده است، چرا که همه گروه‌های سیاسی جامعه سعی کردند راه‌های سهل‌الوصول و سریع‌تر را برای نیل به نقطه‌‌نظراتشان انتخاب کنند». وی تصریح کرد:«اگر جریان‌های سیاسی، حوزه‌ها و دانشگاه‌ها به خود این زحمت را بدهند که در مسایل مختلف فرهنگی و سیاسی به تولید اندیشه بپردازند، می‌توان به تصحیح این روند انحرافی و محدود کردن آفات و تاثیرات منفی آن امیدوار بود و در این میان نقش و وظیفه حوزه‌های علمیه از دیگران پررنگ‌تر و جدی‌تر است».

No comments: