Saturday 16 February 2008

مرگ مرموز یکی از بزرگترین روحانیون مخالف احمدی نژاد-مصباح یزدی


نفر بعدی در لیست انتظار "مرگ مرموز" کیست؟

با مرگ آیت الله توسلی قدرت در دست باند موتلفه و حوزه علمیه قم متمرکز تر , و این قدرت متمرکز با برخورداری از چتر حمایت بسیج - سپاه پاسداران به صورت یکپارچگی کامل استحاله میشود
آیت الله توسلی از پشتیبانان سیدحسن خمینی و از معلمان فکری و اخلاقی او بشمار میرفت و در موضعگیری اخیر سیدحسن خمینی برعلیه پاسدار جعفری نقش تعیین کننده داشت

به گزارش خبرگزاریها آيت‌الله محمدرضا توسلي رئيس دفتر حضرت امام (ره) كه صبح امروز در جلسه مجمع تشخيص مصلحت حضور يافته بود، ناگهان در حين جلسه دچار عارضه قلبي شد و پس از انتقال به بيمارستان دار فاني را وداع گفت.
آيت‌الله توسلي سال‌ها رياست دفتر امام خميني (ره) را بر عهده داشت و از نزديكان بيت امام بود. و در سالهای اخیر مواضع بسیار انتقادآمیز و تندی علیه آخوندهای متحجر و دولت احمدی نژاد گرفته بود

وي پس از رحلت امام نيز نماينده مردم تهران در مجلس خبرگان و نيز منصوب رهبر انقلاب در مجمع تشخيص مصلحت نظام بود و در عرصه‌هاي مختلف به دفاع از مشي و مرام امام خميني(ره) مي‌پرداخت. آيت‌الله توسلي که پس از درگذشت آیت الله خمینی به عنوان نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان عضویت داشت به تازگي نيز به عنوان نامزد نمايندگي مجلس خبرگان از تهران ثبت‌نام كرده بود.

وی از مخالفان سرسخت مصباح یزدی و باند خرده بورژوازی بازاری موسوم به حزب موتلفه بود و از این حزب به عنوان جریان متحجر انتقاد میکرد.
وی که در شورای تشخیص مصلحت حضوری مستحکم و با خانواده آیت الله خمینی پیوندهای استوار داشت و سالهای دراز در رادیو مسائل شرعی را بیان میکرد و مردم صدای اورا میشناختند به طور ناگهانی مرد.
اکنون باید دید که در لیست انتظار نفر بعدی کیست؟ هاشمی رفسنجانی یا آیت الله صانعی

ریشه یابی اهانت به حاج حسن آقای خمینی

محمد علی ابطحی
این چند روزه اهانت یک سایت دولتی به حاج سید حسن آقای خمینی بازتاب های حمایت گرایانه ای از حسن آقا را در پی داشته است. حتی بعضی از اصولگرایان که معمولا به صورت گزینشی به سخنان امام برخورد می کنند و از مطرح شدن حسن آقا، دلخور و ناراضی هستند هم مجبور شدند از این عمل ناشایست و این تست خطرناک ابراز برائت نمایند. اما من بر این باورم که به دلایل زیر به جای این نوع حساسیت ها، باید این عمل را در ریشه های چند ساله ی اخیر جستجو کرد:
1- متاسفانه پدیده ی اهانت و تهمت و فحاشی به مسئولان عالیرتبه ی انقلاب، در این سالها یک رویه شده است. کانون این اتهام ها در بالاترین مرکز قدرت اجرائی قرار داشت و در زیر مجموعه گسترش یافت. به عنوان مثال نوشته های همسر سخنگوی دولت علیه افرادی مثل آقایان خاتمی و هاشمی رفسنجانی آن قدر زشت و بی پروا بود که از فرط زشتی به طنز زبانزد عام و خاص تبدیل شده است. این بی اخلاقی که دیگر به منش رفتاری مسئولان اجرائی در سطوح مختلف مرکز و استانها تبدیل شده است روش شناخته شده ای است که طبعا تاثیر سوئی هم در میان مردم نمیتواند داشته باشد.
2- اگر چه این بی ادبی ها تا کنون به صورت مستقیم به بیت امام و وابستگان نسبی ایشان انجام نشده بود ولی مبانی امام و اندیشه های مترقی ایشان به صورت مبنائی بارها مورد هتاکی بزرگان و ایدئولوگ های جریان اصولگرا قرار گرفته بود. مقایسه مبنای حمایت امام از نقش مردم و تزئینی دانستن رای مردم یکی از این نمونه هاست. بی شک مبانی اهانت به مبانی امام کمتر از اهانت به وابستگان نسبی امام نیست.
3- تجربه نشان داده است که محافظه کاران به دلیل نداشتن پایگاه مردمی هر وقت فرد یا جریانی را تاثیرگذار می بینند، به اهانت و تهمت روی می آورند. نمونه آن در انتخابات مجلس آینده است که رد صلاحیت های گسترده از افراد تاثیرگذار و صاحب رای باید با همین هدف انجام شده باشد. علاوه بر رد صلاحیت اهانت ها و تهمت های بی سابقه و بی پروا به اصلاح طلبان در مجلس شورای اسلامی به مجموعه ای که دیگر کاندیداهای مطرح کمتر داشتند، نشانه ی میزان مقبولیت آنان در جامعه است که رد صلاحیت هم باعث آرامش آنان نمی شود. این نوع اهانت و بی پروائی نسبت به حاج حسن آقا را هم در این چهارچوب می توان ارزیابی کرد. از اینکه حسن آقای خمینی در جامعه چنین محبوبیت و اثرگذاری پیدا کرده است که طبق معمول ، سایت دولتی به این نوع اهانت ها و تهمت ها روی آورده باعث امیدواری است و نباید نگران شد.
4- البته اصلی ترین دلیل این رویکرد بی شک پشیمان کردن حاج حسن آقا از دفاع بی پیرایه از اندیشه های مترقی امام خمینی است. این نکته را همه ی سیاسیون به خوبی با نگاهی به تاریخ می توانند درک کنند. بهانه ی این کار که تبیین مخالفت حسن آقا با دخالت نظامی ها در سیاست بود، دلیل بر این مدعا است. گمان من بر این است که این کار، نوه ی امام را برای دفاع همه جانبه از اندیشه ی امام راسخ تر می کند. همچنان که بکار گیری این لحن و ادبیات که در زمان امام توسط اعضاء سازمان مجاهدین خلق صورت می گرفت نتوانست از محبوبیت امام بکاهد و یا سازمان را با آن ادبیات خشن محبوب کند.

No comments: