Tuesday 22 January 2008


اکبر گنجی حرفهای مشکوک می زند

بهمن ماه ۲ خبرگزاري انتخاب
اکبر گنجی در دیداری سه ساعته با گروهی از دانشجویان و دیگر ایرانیان شهر تورنتو که بخشی از سخنان وی توسط رادیو زمانه منتشر شده، گفت: شرایط ایران با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست.
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری «انتخاب»، وی به وضعیت لوله‌کشی آب و گاز و بردن برق و تلفن به همه روستاهای ایران و جاده‌سازی در همه‌ی نقاط کشور و میزان بالای باسوادی بویژه نزد زنان اشاره کرد و گفت: «دوران پس از انقلاب به‌هیچ‌وجه قابل مقایسه با قبل از آن نیست.» وی که پس از آزادی از زندان به خارج از کشور رفته است، گفت: «اگرچه بسیاری از این پیشرفت‌ها جزء سیاستهای پوپولیستی جمهوری اسلامی بوده و هست، اما نمی‌شود این پیشرفت‌ها را نادیده گرفت.»
او پس از اشاره به مثال‌هایی در مورد وضعیت جامعه ایران، پیش و پس از انقلاب، به تحلیل‌های بسیاری از گروههای سیاسی، از جمله چپ‌ها، نسبت به جمهوری اسلامی در اوایل انقلاب گفت:«بنیاد گرایی یک پدیده دوران مدرن است.»
وی همچنین گفت: اینکه یک عده آخوند قرون وسطایی آمده‌اند و جامعه را برده‌اند به قرون وسطا، اصلا چنین چیزی نیست. الان جامعه‌ی ایران نسبت به تمام کشورهای عربی و خاورمیانه، افغانستان که هیچ،مدرن‌ترین جامعه‌ی کل کشورهای خاورمیانه است و بسیار بستر مناسبی است برای رشد دموکراسی و اگر واقعا در آن انتخابات آزاد برگزار بشود، سرنوشت می‌رود به سوی دموکراسی. چیزی که هست با زور این جامعه را نگهداشته‌اند. ولی به لحاظ تحولاتی که در بطن جامعه به صورت تحولات ساختاری صورت گرفته است، اصلا آن چه در عراق، افغانستان، مصر امکان پذیر است، در جامعه ایران امکان‌ناپذیر است.»
اکبر گنجی در مورد سوژه‌های مورد بحث روشنفکران دینی در ایران درباره‌ی دین و اینکه چنین آزادی‌های بیانی در مورد مسایل دینی در هیچ کشور عربی و خاورمیانه‌ای وجود ندارد، گفت: «بحث‌هایی که در ایران توسط آن کسانی که اسم خودشان را گذاشته‌اند روشنفکران دینی طرح می‌شود، نوع این مباحث را اگر شما در کشورهایی مثل مصر یا عربستان بزنید، سریع اعدامتان می‌کنند. این نشان می‌دهد که در سطح و بطن این جامعه تحولاتی صورت گرفته است که نمی‌شود اینها را نادیده گرفت و آدم یک تصویر کاملا قرون وسطایی و عقب‌مانده از جامعه‌ی ایران بدهد. این واقعیت ندارد.»
گنجی تصریح کرد: جامعه‌ی ایران بعد از این سی سال انقلاب تغییر کرده، است. ما نمی‌توانیم چون با جمهوری اسلامی بد هستیم تحولات جامعه را نبینیم. نمی‌شود چون ایده‌ی من این است، جامعه را نبینم. در این جامعه پیشرفت‌های گوناگونی صورت گرفته است. من به انقلاب ایران خیلی ایراد دارم، ولی این انقلاب مردم را به عنوان «ایجنت» آورده است توی تاریخ. چرا این را نمی‌بینیم؟ و شما الان راجع به همین زن‌ها در همین رژیم نگاه کنید؛ آخر این چه رژیم ارتجاعی‌ای است که وقتی شما به لحاظ آماری نگاه می‌کنید، اکثریت کسانی که در دانشگاه دارند درس می‌خوانند دخترها هستند؟
وی ادامه داد: خب اگر اینجوری بوده، باید دخترها را می‌گذاشتند توی صندوقخانه، قایمشان می کردند و نمی‌گذاشتند بیایند بیرون. اینجوری نیست. ما آمارها را که نگاه می‌کنیم، زن‌ها در جمهوری اسلامی بسیار رشد کرده‌اند. می‌گویم با وضعیت مطلوب نسنجید. اصلا آن یک بحث دیگر است. ولی به لحاظ علمی، پژوهشی بسیاری زن‌ها نسبت به قبل از انقلاب شغل پیدا کرده‌اند. چرا دروغ بگوییم

نظرات كاربران

مبزگردها , مصاحبه ها ,حضور در دانشگاه ها , سخنراني ها , تمجيد شدن ها , با اين و آن عكس گر فتن ها و به اين و آن امضا دادن ها و قيافه آمدن هاي آب دوغ خياري , همه وهمه فريب بود!؟دروغ چرا ؟ ما كه از اول مي دانستيم يك كاسه اي زير كاسه است , اما بيچاره كساني كه باد به كعب ايشان دميده , تصاويرش را بر سر چوب كرده و در عالم خويش او را نماينده دگر انديشان داخل و خارج كشور تصور مي كردند.
فرشاد

اگر اين سخنان واقعيت داشته باشد گنجي براي هميشه از صحنه مبارزه حذف شده است و به ميبدي و ضيا آتاباي پيوسته است

دوستان خوب سروش و جواد
من هم طرفدار گنجی و حکومت نیستم ولی گفته های او در این مورد صحیح است.ایران در زمینه دمکراسی پیشرفتهای قابل ملاحظه ای داشته و نه تنها در خاورمیانه بلکه در بسیاری از نقاط جهان وضعییت نسبتأ !!! بهتری دارد. هنوز به آنجایی که میخواهیم برسیم خیلی فاصله داریم ولی همانطور که گنجی نیز گفته، در مسیر قرار گرفته و چند قدمی برداشته ایم
'
آقای گنجی و امثال گنجی
شما که جایتان خوب است، حرص و جوش ایران را نخورید. بحمدالله ایران نیازی به شما و امثال شما و راهنمایی های شما ندارد.ایرانی یاد گرفته است به هر چه از غرب یا شرق به آنها می رسد به چشم شک نگاه کند و حق هم دارد. ما در طول تاریخ هر وقت چشممان به غرب و کمک آنها بوده است جز خسارت ندیده ام. جز ضرر ندیده ایم. امیدوارم مردم ما تاریخ را فراموش نکنند
سروش

آقاي گنجي

آزادي بيان هست چون دهان را نمي شود بست, هر چه مي خواهيم در صندوقخانه هايمان مي گوئيم چون آزادي پس از بيان وجود ندارد, براي همين هم شما به آمريكا پناهنده شديد و حتما دلتان براي ايران تنگ شده و داريد علامت سازش مي دهيد كه بعيد هم نيست همين روزها در فرودگاه امام دسته گل بر گردنت بياويزند و آقاي شريعت حسينمداري با تيتر درشت در روزنامه دولتي خود بنويسد: فرزند وطن مقدمت مبارك,,,عجب روزگاري است
جواد

جناب گنجی
تمام مدتی که در زندان بودید و اخبارتان را دنبال میکردم در مقابل کسانی که مدعی بودند شما یک فریب بزرگ هستید ایستادم اما وقتی به راحتی به خارج از ایران سفر کردید و گاها از سیاست ها حمایت کردید دیگر شکی باقی نماند که همان هستید که میگفتند.اولابه لحاظ آماری جمعیت دخترها بسیار بیشتر از پسرها میباشد.در ثانی جناب گنجی بعد از یک ربع قرن ذوق نکنید که "زنها نسبت به قبل از انقلاب رشد کرده اند"در این سالهای طولانی که گذشت با توجه به رشد و سرعت تغییر جهان زنهای ایرانی هنوز اندر خم یک کوچه اند.تا آنجا که حتی از حق انتخاب پوشش خود محرومند و در دادگاهها در مقابل مردان کوچکترین حقی برای تعیین سرنوشت خود ندارند.

جناب گنجی
چرا مارا با افغانها و عربها مقایسه میکنید و دم از آزادی بیان میزنید ؟!!!اگر چه راست گفتید ما در حقیقت کمی از طالبان جلوتر هستیم .شما البته مدتی در زندان بودید و طبعا شرایط زندان تاثیرش را بر روح و روانتان گذاشته.لذا بیش از این نمیتوان انتظار داشت

No comments: