Wednesday 9 January 2008

خرافه يعنی کفترپرانی و دهل زنی

اما گل به سرماليدن شيوه فرشتگان است
در شرایطی که آيت الله فیلسوف الهی جوادی آملی حمل علم و دست زدن به اعمالی مانند قمه زنی و عربده کشی و گل مالی را خرافه خوانده و از مقامات خواستند که مانع شیوع خرافه در نام امام حسین شوند حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی ادیب یزدی گفت
در زدودن خرافات عزاداری ها گاهی به افراط روی آوره ایم. برخی رسومی که مطابق سلیقه ها نیست پس از تحقیق و بررسی مشخص شده سند و دلایل وجود آنها در روایات ذکر شده است. مانند گل گرفتن به سرو صورت عزاداران که برگرفته از روز شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) است، حجت الاسلام و المسلمین ادیب یزدی برای اثبات نظر خود و رد نظریات عقلی آيت الله جوادی آملی عقل را رها کرده و به نقل روايت روی آورده و مدعی شد که شيوه گل به سر ماليدن را ملايم و فرشتگان به عاشقان خونخواهی حسين ياد داده اند و نميتوان نام آن را خرافه گذاشت.
حجت الاسلام گفت ملائکه در آن روز حاضر شده و خاکی که به خون ایشان آغشته بود را به سر خود می مالیدند و یا در مناطقی از کشور مانند شهر مراغه که مردم آن، شب عاشورا به شب زنده داری پرداخته و لباس احرام می پوشند و عزاداری می کنند.
حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی ادیب یزدی مسئول مجتمع فرهنگی مسجد بلال صدا وسیما در پاسخ به پرسش خبرنگار شیعه نیوز در باره معنی خرافات گفت استفاده از وسایل و ابزار موسیقی ارگ و یا ساز و دهل، گفتر بازی و کبوتر هوا کردن در حين مراسم زنجیر زنی شبهه ناک است و تاکنون نیز دلیل متقن و قابل قبولی بر اجرای آن ارایه نشده است. آوردن شمایل معصومان برخلاف احکام شرع و حرام است.
وی گفت روش های برخورد با رسوم انحرافی کفتر بازی و دهل زنی و کارهای خرافی در مراسم عزاداری باید به دقت انجام گیرد و اصلاح شود. چون ممکن است مردم این گونه تصور کنند که دولت قصد دارد جلوی عزاداری مردم را بگیرد یا با آن مبارزه کند. برخورد غیر اصولی با آیین های عزاداری، تمثال ها و علم های رایج علاوه بر بدبینی مردم به مسئولان و دولت، به افول گرایش جوانان به کشف وقایع عظیم تاریخ عاشورا منجر می شود.


به گزارش شیعه نیوز به نقل از پارسینه این ستاد در تازه ترین مصوبه خود برپایی مراسم سنتی و قدیمی "خیمه سوزی" را ممنوع اعلام کرده است. علاوه بر ممنوعیت آئین خیمه سوزی ‌مصوب شد هیات‌های حسینی و مجالس عزاداری از بکاربردن هرگونه آلات موسیقی نامتعارف و طربناک به جز موارد سنتی آن (سنج و طبل) پرهیز کنند. در بند چهارم فصل اول خط مشی این ستاد "شناسایی عناصر منحرف و برنامه ریزی برای مواجهه مناسب و قانونی با آنان و خطوط فکری جریانهای سازمان یافته و هدایت شده و مقابله سنجیده مؤثر با آنها با همکاری دستگاههای مسئول قضایی و امنیتی کشور" یکی از کارکردهای این ستاد معرفی شده است. ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی در تمام استان های کشور تشکیل شده است و به به تعیین مصداق موارد ناهنجار در عزاداری های مذهبی مشغول است. اخیرا رئیس سازمان تبلیغات شمال کرج نیز اظهار داشت: هیئتهای عزاداری ملزم به رعایت شؤون فرهنگ عزاداری هستند و در صورت تخلف با آنها برخورد می شود. گفتنی است ازمحرم سال گذشته مامورین نیروی انتظامی با شمایل منسوب به ائمه (ع) در هیئت های مذهبی برخورد می کردند که از محرم امسال موارد فوق نیز به آن اضافه می شود.

ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی" نهادی است که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی و با حضور نمایندگانی از صداو سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد، دفتر نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها، نیروی انتظامی و سازمان تبلیغات اسلامی تشکیل شده است.

نیروهای امنیتی عراق یک گروه مسلح را که با عناوینی چون مهدی جدید و گروه احمد بن حسن که مدعی ظهور حضرت مهدی(عج) در عاشورای امسال هستند، دستگیر کردند.به گزارش شیعه نیوز به نقل از جهان، روزنامه الصباح چاپ بغداد در شماره روز دوشنبه خود نوشت: از این گروه به عنوان گروه احمد بن حسن یا گروه مهدی جدید یاد می‌شود.این روزنامه به نقل از اسعد سلطان ابوکلل استاندار نجف نوشت: نیروهای امنیتی در آستانه ماه محرم با دستگیری سرکردگان این گروه، یک توطئه بزرگ را خنثی و سلاح‌های آنان نیز ضبط شد.وی افزود: تدابیر امنیتی آیین‌های مختلف طی یک ماه گذشته از جمله اعیاد قربان و غدیر را نسبت به کشورهای همجوار مانند پاکستان با موفقیت به اجرا گذاشته ایم.سال گذشته در آستانه ایام محرم و عزاداری سالار شهیدان، عده ای در نجف مدعی ظهور امام مهدی (عج) شدند که در درگیری با نیروهای امنیتی این شهر، سرکرده آنان به نام ریا الگراوی کشته شد . این گروه نام سربازان آسمانی را برای خود برگزیده بودند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: زدودن خرافات و انحرافات از مراسم عزاداری نیاز به فرهنگ سازی دارد که در یک پروسه طولانی و با برنامه ریزی دقیق و هدفمند می بایست انجام گیرد.

No comments: