Saturday 24 November 2007

نورعلی تابنده: به عمر خود جسارت به حسینیه ندیده‌ام

عکسی از اعضای نهضت آزادی گرد مرحوم مهندس مهدی بازرگان نخست وزیر دولت موقت ایران.
آقای دکترنورعلی تابنده در قسمت راست پائين نشسته اند

مصاحبه ای با دکترنورعلی تابنده از راديو زمانه در تهران- چهارم آذر هشتادوشش
در پی تخریب حسینیه دراویش گنابادی بروجرد در آبان ماه امسال، رادیو زمانه در گفتگویی با نورعلی تابنده، قطب این طریقت، نظر وی را درباره این حادثه جویا شد.
نورعلی تابنده که دراویش نعمت‌اللهی وی را مجذوب علی شاه می‌خوانند درباره این حادثه گفت: "در مدت بیش از هشتاد سال که از عمرم می‌گذرد، جز جریان قم و بروجرد چنین جسارتی به حسینیه ندیده‌ام."
در بهمن ماه سال 1384 حسینیه شریعت در قم نیز که متعلق به دراویش نعمت‌اللهی بود پس از محاصره و درگیری‌های خونین تخریب شد.
نورعلی تابنده با اشاره به این که حسینیه شریعت قم یک عمارت وقفی بوده، یکی از انگیزه‌های تخریب حسینیه شریعت را حس "حسادت" ذکر می‌کند و می‌گوید پیش از ویرانی این عمارت توصیه کرده بود این حسینیه "مجلل" ساخته نشود که حسادت‌ دیگران را موجب نشود.
قطب دراویش گنابادی که نخستین بار است با یک رسانه گفتگو می‌‌کند در تشریح انگیزه‌های تخریب حسینیه‌های دراویش قم و بروجرد به رادیو زمانه گفت: "معمولا در وقایع اجتماعی یک انگیزه وجود ندارد؛ چندین مجموعه از انگیزه‌ها وجود دارد... یکی از این انگیزه‌ها ناشی از این است که تصور می‌شود در این حسینیه‌ها علیه شریعت و علیه آقایان علما تبلیغ می‌شود."
وی در ادامه با رد این ادعا گفت: "ما طبق آیات قرآن باید در اعمال، از فقیهی که (جامع الشرایط) باشد پیروی کنیم."
نورعلی تابنده با بیان این که تقلید از فقیه تنها به حوزه "عمل" محدود است و نه حوزه "اعتقاد"، با ذکر یک مثال گفت: "چگونگی بیان الله اکبر را باید تقلید کنیم اما معنای آن را باید خود بفهمیم."
نورعلی تابنده سپس با یادآوری مناقشه‌های تاریخی اهل شریعت و اهل طریقت درباره رویکرد دراویش نسبت به سیاست گفت: "درویشی و تصوف غیر از سیاست است و دخالتی در سیاست ندارد. اما صوفی یک انسان است و در انجام کارهایش مخیر است. صوفی‌ها چپی هستند و راستی هم هستند. اما آنها در شبِ درویشی کنار هم می‌نشینند و دست هم را می‌بوسند و بیرون، مبارزه سیاسی می‌کنند."
تابنده با بیان این که " اخیرا چون جمعیت (دراویش) زیاد شده، همه چیز نیز سیاسی شده است" اظهار داشت عده‌ای دخالت درویش در سیاست را با دخالت سلک درویشی در این حوزه اشتباه گرفته‌ و این دو را با یگدیگر خلط کرده‌اند و سعی دارند جلوی آن را بگیرند.
نورعلی تابنده، قطب دراویش گنابادی دارای مدرک دکترای حقوق از فرانسه است و در وزارتخانه‌‌های خارجه و دادگستری در پیش از انقلاب سابقه فعالیت دارد. وی پس از همکاری با دولت بازرگان، در سال 1359 از سیاست کناره‌ گرفت. تابنده پس از مرگ محبوب علی شاه، در سال 1375 قطب دراویش نعمت‌اللهی گنابادی شد.
..........................

No comments: