Friday 23 November 2007

جوابیه پورمحمدی آکنده از دروغهای شاخدار است


حجت‌الاسلام والمسلمين مصطفي پورمحمدي، وزير كشور، به نامه حجت‌الاسلام والمسلمين مهدي كروبي كه چندي پيش در ارتباط با حوادث پيش‌آمده در بروجرد در مطبوعات منعكس شده بود، پاسخ داد.
به گزارش ايسنا به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني وزارت كشور، پاسخ وزير كشور به شرح ذيل است:
بسم الله الرحمن الرحيم
حضرت حجت‌الاسلام والمسلمين جناب آقاي كروبي
دبير كل محترم حزب اعتماد ملي
سلام عليكم
احتراما ضمن تشكر از ارسال نامه و تذكر در رابطه با يكي از مسائل جدي اجتماعي و سياسي و تقدير از احساس مسؤوليت، مطالبي را جهت اطلاع جنابعالي و همه شهروندان به خصوص هموطنان ساكن در استان لرستان و شهرستان بروجرد تقديم مي‌دارم:
1- دفاع از حقوق همه شهروندان در اقصي نقاط كشور در همه سطوح و از همه گروه‌ها و طبقات اجتماعي با باورها، گرايش‌ها و تمايلات گوناگون از اصلي‌ترين وظايف و رسالت‌هاي نظام جمهوري اسلامي است. وزارت كشور به عنوان يكي از متصديان اين حوزه پيوسته و مكرر بر اين اصل تأكيد داشته و در تثبيت، تقويت و تحقق آن كوشيده است و صحبت‌ها، مواضع، اقدامات و پيگيري‌هاي صورت گرفته در دوره مسؤوليت اينجانب سندي گويا و محكم بر اين مدعاست.
2- تقويت همبستگي ملي و ايجاد فضاي تفاهم، حسن ظن، اعتماد، اميد به آينده، دلبستگي و وابستگي به آرمان‌ها و منافع عمومي يك تكليف ديني و ضرورت ملي و انقلابي است كه رهبري هوشمند و معزز در طليعه سال جاري به عنوان وحدت ملي و انسجام اسلامي بيان فرمودند. در اين راه، وزارت كشور همه همت و كوشش خود را به كار گرفته است و آرامش نسبي موجود و كاهش كشمكش‌ها و برخوردها در نقاط مختلف كشور مرهون اين تلاش، مسؤوليت‌شناسي و پيگيري جدي و كارشناسانه است.
3- در رابطه با حادثه بروجرد اكثر ملاحظات و اصول پيش‌گفته لحاظ و اعمال شده و خوشبختانه به نحوي مناسب مديريت شده است و مطمئناً اگر جنابعالي از آنها اطلاع داشتيد پيام تقدير و خدا قوت ارسال مي‌نموديد.
4- بي شك تحركات فراواني در جهت ايجاد بدبيني ، تفرقه، تشديد اختلافات، گسست‌ها و ناآرامي اجتماعي، نافرماني مدني، تعصبات قومي، زباني، اعتقادي و ديني صورت مي‌گيرد كه همه آگاهان به امور كشور و جهان اسلام و جنابعالي به خوبي از آنها مطلعند و نسبت به آنها دغدغه و نگراني دارند .
اقدامات گسترده، حمايت‌هاي پيوسته آشكار و پنهان و بودجه فراوان شبكه‌هاي متنوع راديويي و تلويزيوني و سايت‌هاي اينترنتي، همه حكايت از اين برنامه و هدف كينه‌ورزانه، فتنه‌انگيزانه و بي‌محاباي دشمنان امت اسلامي و ملت بزرگ ايران دارد كه الزاماً هوشمندي، تيزبيني، اقدامات پيشگيرانه و خنثي‌كننده و برخوردهاي سازنده و هدايت‌گرانه در راستاي تعالي و توسعه و تحقق اهداف بلند نظام اسلامي و مردم شريف ايران را توسط مسؤولان، دست اندركاران، نخبگان، فرهيختگان، فعالان سياسي اجتماعي، صاحبان قلم و رسانه و همه دلسوزان طلب مي‌كند و خداوند متعال را سپاسگزاريم كه در اين جهت توفيقات فراواني نصيب ملت ايران كرده است؛ ولي متأسفانه جهان اسلام از اين منظر تحت فشار سخت‌ترين شرايط و وضعيت است و فرصت‌ها و منابع عظيم خود را مشغول و گرفتار اين مصيبت مي‌بيند و هزينه‌هاي انساني و مادي و معنوي بسياري بر او تحميل شده است.
5- بدون ترديد رفع شبهات و انحرافات فكري و اعتقادي با روشنگري، گفت‌وگوي سازنده و استدلال در فضاي تفاهم و حسن ظن صورت مي‌گيرد و آن چه قرآن كريم و اولياي اسلام و معارف و ادبيات ديني به آن هدايت و دعوت مي‌كنند اين روش است: "و جادلهم باللتي هي احسن" ، "ان هذاالقرآن يهدي للتي هي اقوم" .
روش و سياست جمهوري اسلامي پيوسته اين گونه بوده است هرچند با تندروي‌ها، برخوردهاي احساسي و بعضاً متعصبانه و نا آگاهانه روبرو هستيم كه بايد تلاش كنيم منطق عقلاني و صحيح و فضاي مباحثه سازنده و حق‌محور حاكم و تقويت شود.
6- در حادثه بروجرد به دنبال آسيب‌رسيدن به درب ورودي مكاني متعلق به دراويش، عده‌اي از اهالي مورد تعرض دراويش قرار گرفته و مضروب مي‌شوند و چند ساعتي نيز به گروگان درمي‌آيند كه با وساطت مسؤولان امنيتي رها مي‌گردند.
به دنبال اين ماجرا اهالي در مسجد محل تجمع نموده و اعتراض مي‌كنند و ضرب و شتم و هتك حرمت چند نفر از اهل مسجد و امام جماعت آن را بر نمي‌تابند و اصرار بر تعطيلي مكان موصوف و برخورد با متخلفان مي‌نمايند.
7- مسؤولان مربوطه از ابتداي حادثه با حضور فعال در بين دوطرف و گفت‌وگو با آنان طرفين را دعوت به آرامش و رسيدگي قانوني مي‌نمايند كه متأسفانه نتيجه‌بخش نبوده و بر تجمع مردم افزوده شده و به مسأله‌اي خبري و بزرگ و تحريك كننده تبديل مي‌گردد.
8- نكته قابل توجه اين كه به دنبال صحبت‌ها و مذاكراتي كه با دو طرف صورت مي‌گيرد قرار مي‌شود مجتمعين در مسجد و مكان موصوف متفرق و امنيت آنجا به مأموران انتظامي واگذار شود تا رسيدگي كامل از مجاري قانوني صورت گيرد كه عده‌اي هم محل را ترك مي‌نمايند ولي متأسفانه با تحريكات انجام شده به خصوص از مجاري بالاتر آن گروه افراد باقي‌مانده در آن مكان حاضر به ترك محل نشده و متفرقين نيز مجدداً مراجعت مي‌نمايند.
9- پس از اين شرايط دراويش موصوف اقدام به جمع‌آوري سنگ و چوب در محل خود نموده و جمعيت نيز در اطراف آنان و در محل مسجد تجمع مي‌نمايند كه متأسفانه با سنگ‌اندازي گسترده و برخورد طرفين حادثه اوج مي گيرد و منجر به زخمي شدن تعداد وسيعي از اهالي محل مي‌شود كه اين وضعيت منجر به حمله اهالي به مكان موصوف و تخريب و آتش‌گرفتن بخشي از آن مي‌گردد كه به دنبال اين امر مأموران نسبت به تأمين كامل محل و پاكسازي آن اقدام مي‌نمايند.
10- حضور، پيگيري و تصميمات مسؤولان شهرستاني و استاني به صورت پيوسته و با متانت همراه با راهنمايي و راه حل تفاهمي بوده است؛ به نحوي كه آقاي استاندار و برخي مسؤولين استاني و اعضاي شوراي تأمين شهرستان طي دو روز و در انتها از نيمه شب تا صبح در بين مردم و در جلسه تصميم‌گيري و مديريت صحنه بوده‌اند كه همين حضور مسؤولانه سبب كاهش برخورد و پيامدها و عوارض آن شده است.
11- بدنبال اين حادثه عوامل تحريك و زدوخورد از طرفين شناسايي و تعدادي دستگير و تحويل و يا معرفي به مقامات قضائي شده‌اند و فعالان و دلسوزان نيز در جهت ترميم و حل و فصل مناسب تنش‌ها تلاش مي‌نمايند كه اميدواريم به شكل مناسب التيام يافته و جبران شود.
12- چنان‌چه آگاهان مطلعند حوادث اجتماعي، پيچيده و متأثر از عوامل گوناگون و به سرعت متغير و داراي فراز و فرود و شدت و كاستي است و مديريت و كنترل آن‌ها به شكل منطقي، كم‌تنش و حتي‌الامكان غيرقهرآميز امري دشوار و دور از دسترس است كه در اغلب حوادث اتفاقي در مناطق مختلف جهان از پيامدهاي آن اطلاع داريم. دست‌اندركاران و كارشناسان امنيتي و اجتماعي و سياسي پيوسته در تلاش بوده و هستند اين گونه پديده‌ها با كمترين هزينه، كمترين زمان و كمترين تبعات مديريت و كنترل شود كه در بسياري از موارد به لطف خداوند متعال موفق بوده‌ايم.
در پايان به ملت شريف و همه دلسوزان اطمينان مي‌دهم با تمام توان، همت، دلسوزي و پيگيري و با اجراي دقيق مقررات و قوانين و نگاهي عالمانه و كارشناسانه نسبت به تأمين حقوق تك تك شهروندان حساس و مراقب بوده و خود را ملتزم و موظف مي‌دانيم. ضمناً يادآوري مي‌نمايم حال كه دشمنان ملت ايران در پي توطئه، فتنه‌انگيزي و بهانه‌جويي هستند و به دروغ و خلاف و با يك كلاغ چهل كلاغ كردن‌ها به دنبال سوژه و مستمسك هستند بهتر است تا ابراز حساسيت‌ها، تذكرها، بيان ضعف‌ها، ايراد انتقادها و هشدارها با هوشمندي و فراست و زمان‌شناسي همراه باشد و در جهت تقويت همبستگي ملي و كاهش تنش‌ها و انحرافات و افراط ها و تفريط ها باشد.
توفيقات بيشتر همه دلسوزان و خادمان ملت ايران و جنابعالي را خواستارم.
والسلام وعليكم

No comments: