اینترنت آبادی های آبادی عزیزم
سلام علیکم
در سایت حضرت آیت الله العظما صافی گلپایگانی داستانی در مورد ارتباط میان حضرت رضاعلیه السلام و معروف کرخی عنوان شده. نویسنده این داستان مرحوم آخوند مجلسی صاحب کتاب بحارالانوار است. در سایت آیت الله صافی گلپایگانی پس از نقل داستان چنین نتیجه گرفته شده که معروف کرخی اول صوفی بوده. بعد که به دربانی حضرت رضا علیه السلام مفتخر شده ترک تصوف کرده و شیعه شده و صاحب کرامات گشته
سلام علیکم
در سایت حضرت آیت الله العظما صافی گلپایگانی داستانی در مورد ارتباط میان حضرت رضاعلیه السلام و معروف کرخی عنوان شده. نویسنده این داستان مرحوم آخوند مجلسی صاحب کتاب بحارالانوار است. در سایت آیت الله صافی گلپایگانی پس از نقل داستان چنین نتیجه گرفته شده که معروف کرخی اول صوفی بوده. بعد که به دربانی حضرت رضا علیه السلام مفتخر شده ترک تصوف کرده و شیعه شده و صاحب کرامات گشته
.
اینترنت آبادی های گل خودم
جالب اینجاست که مطالب این سایت درست برخلاف مطالب کتاب در کوی صوفیان است که سه چهارسال قبل شاگردان آیت الله العظما صافی گلپایگانی در رد تصوف نوشتند و اصلا منکر شدند که معروف کرخی دربان حضرت رضاع بوده باشد. بعضی از شاگردان ایشان نوشتند که معروف کرخی اصلاً نبوده و برخی از شاگردان نوشتند که معروف کرخی دو نفر بوده نه یکنفر.
حالا خلاصه ما متحیر مانده ایم که این میان تکلیف شیعیان و مقلدان حضرت آیت الله گلپایگانی چیست . اینجا اول داستان آخوند مجلسی را از سایت آیت الله العظما صافی می نویسم بعد خلاصه دو صفحه از کتاب در کوی صوفیان را. خودتان بخوانید و ... نخندید، قضاوت کنید
اینترنت آبادی های گل خودم
جالب اینجاست که مطالب این سایت درست برخلاف مطالب کتاب در کوی صوفیان است که سه چهارسال قبل شاگردان آیت الله العظما صافی گلپایگانی در رد تصوف نوشتند و اصلا منکر شدند که معروف کرخی دربان حضرت رضاع بوده باشد. بعضی از شاگردان ایشان نوشتند که معروف کرخی اصلاً نبوده و برخی از شاگردان نوشتند که معروف کرخی دو نفر بوده نه یکنفر.
حالا خلاصه ما متحیر مانده ایم که این میان تکلیف شیعیان و مقلدان حضرت آیت الله گلپایگانی چیست . اینجا اول داستان آخوند مجلسی را از سایت آیت الله العظما صافی می نویسم بعد خلاصه دو صفحه از کتاب در کوی صوفیان را. خودتان بخوانید و ... نخندید، قضاوت کنید
حکایتی به نقل از سایت اختصاصی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی
چند روز گذشت؛ اما دريا هنوز هم طوفاني بود. دريانوردان با ناراحتي نزد يكي از اصحاب امام رضا، عليه السلام، به نام معروف رفتند. آنها از اوضاع نابسامان دريا سخن گفتند، و از طوفان و آشوبي كه چند روزي است در دريا به پا شده و كاسبي آنها را كساد كرده شكايت كردند. معروف به آنها گفت: هر گاه دريا طوفاني شد او را به سر معروف قسم بدهيد آرام ميشود! دريانوردان به دستور او عمل كردند و بهرهمند شدند.خبر اين ماجرا به امام رضا، عليه السلام، رسيد. ايشان روزي به معروف فرمود: اين مقام را از كجا آوردهاي؟ معروف عرض كرد: مولاي من! سري كه عمري در آستانه ولايت شما فرود آمده است آيا در نزد خدا به اين اندازه قدر و ارزش نبايد داشته باشد؟! آري! معروف در ابتدا صوفي بود، اما به دست علي بن موسي الرضا، عليه السلام، هدايت شد و در ولايت پذيري و اطاعت از امام عليه السلام زبانزد شد بحار الانوار ج 49 ص262
اینترنت آبادی های عزيز
نويسنده "مستعارالاسم" کتاب "درکوی صوفيان" مدعی است که دو شخص در تاريخ اسلام و در تاريخ شيعه بودند که "معروف کرخی" اسم هردوی آنها بوده است. حالا توضيح مطلب را خودتان بخوانید و قضاوت کنيد که ما بايد فرمايش مرحوم حاج ملامحمدباقرمجلسی و بحارالانوار را باور کنيم يا فرمايش استادتقی واحدی را
ذهبی در "سیراعلام النبلاء" به موضوع حساسی اشاره کرده مینويسد " الرضا ع کان له حاجب اسمه معروف فوافق اسمه اسم زاهدالعراق." يعنی حضرت رضا علیه السلام پرده داری داشتند که نام او معروف بوده و همنام شخص زاهدی در عراق بوده است. در رجال شیعه چنین مطلبی هست و از وجود نازنین صحابه بزرگوار حضرت امام صادق علیه السلام يعنی شخصی به اسم "معروف بن خربوز کرخی" که به همراه "ابراهيم کرخی"از صحابه امام صادق ع و روات احاديث آن حضرت میباشند و با معروف بن فیروزان کرخی صوفی که در سه سالگی به دست امام رضا علیه السلام مسلمان شده فرق دارند. محقق خبیر آقای عبدالله احمد جبوری میگوید که معروف بن خربوز کرخی از رجال شیعه میباشد و صوفیه خلط بین این دو شخصیت کرده اند و نتیجه میگیرد که معروف بن خربوز کرخی که شیعه بوده غیراز معروف بن فیروز کرخی میباشد. خلاصه اینکه مساله اسلام آوردن و دربانی معروف کرخی به شکلی که صوفی برای تثبیت خود عنوان کرده اند از اختراعات دلسوزان صوفیه میباشد که برای سروسامان دادن این طایفه به کار گرفته اند
در قسمت بعد نویسنده کتاب در کوی صوفیان می نویسد
محدث ارموی در کتاب رهتوشه رهروان صفحه 91 نوشته است که "معروف کرخی مسلم نیست که به خدمت حضرت امام رضا ع رسیده باشد و اینکه میگویند دربان حضرت بوده است البته میباید غلط باشد زیرا که جمیع خدمتکاران و ملازمان آن حضرت را از سنی و شیعه در کتابهای رجال ما ضبط کرده اند و سنیان متعصبی که به ساحت حضرت رضا ع تردد داشته اند و روایت حدیث میکرده اند نامشان را ذکر میکرده اند اگر این مرد دربان آن
حضرت بود البته نقل میکرده اند
اما مهمترین قسمت تحقیق نویسنده آنجاست که به فیلم تلویزیونی ساخته شده درمورد حضرت رضا استناد میکند و
مینویسد
در سریال "ولایت عشق" نیز دیدیم که اسمی از معروف کرخی به نام دربان حضرت رضا علیه السلام نبود و هنرپیشگانی که چنین نقشی را به عهده داشت به نامهای اباصلت و هشام بشمار میرفتند" نقل به تلخیص کتاب درکوی صوفیان – صفحه 338و 339
حال اینترنت آبادی های عزیز باید حرف چه کسی را باور کنند
- فرمایش حضرت آیت الله صافی گلپایگانی مستند به فرمودهء مرحوم مغفور آخوند ملامحمدباقر مجلس دوم را
- نظریه استاد محمدتقی واحدی نویسنده کتاب در کوی صوفیان مستند به فیلم تلویزیونی "سریال عشق" را
در سریال "ولایت عشق" نیز دیدیم که اسمی از معروف کرخی به نام دربان حضرت رضا علیه السلام نبود و هنرپیشگانی که چنین نقشی را به عهده داشت به نامهای اباصلت و هشام بشمار میرفتند" نقل به تلخیص کتاب درکوی صوفیان – صفحه 338و 339
حال اینترنت آبادی های عزیز باید حرف چه کسی را باور کنند
- فرمایش حضرت آیت الله صافی گلپایگانی مستند به فرمودهء مرحوم مغفور آخوند ملامحمدباقر مجلس دوم را
- نظریه استاد محمدتقی واحدی نویسنده کتاب در کوی صوفیان مستند به فیلم تلویزیونی "سریال عشق" را
No comments:
Post a Comment