Sunday 12 September 2010

ایران، کشور کورش کبیر



ایران، کشور کورش کبیر


احیاء مراسم جشنهای

دوهزار و پانصدساله شاهنشاهی

در معیت سفیر انگلستان

به گزارش خبرگزاري ها، آئین رونمايي از "منشور كوروش " كه عصر روز يكشنبه بیست و یکم شهریور ماه در موزه ملي ايران با حضور محمود احمدي‌نژاد رئيس جمهور، اسفنديار رحيم‌مشايي رئيس دفتر رئيس جمهور، حميد بقايي رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و آزاده اردكاني رئيس موزه ملي ايران برگزار شد

با پيگيري‌هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري هيئتي از موزه بريتانيا طي يك‌ماه و نيم گذشته به ايران آمدند و قرارداد انتقال اين منشور براي نمايش در ايران به مدت 4 ماه را به امضا رساندند.منشور كوروش كه استوانه‌اي با 23 سانتي‌متر طول و 11 سانتي‌متر عرض است و دور تا دور آن در حدود 40 خط به زبان آكادي و به خط ميخي بابلي نوشته شده، ساعت 4:25 دقيقه روز جمعه 19 شهريورماه از انگلستان وارد ايران شد و روز گذشته طي مراسمي‌ در ويترين مخصوص قرار گرفت.استوانه كوروش در سال 1285 خورشيدي توسط هرمز رسام باستان‌شناس بريتانيايي اصل آسوري تبار، در معبد بزرگ اِسَـگيلَـه (نيايشگاه مَـردوك) در شهر باستاني بابل در بين‌النهرين كشف شد و بنابر قوانين آن زمان از ايران خارج و تاكنون نيز در بخش ايران باستان موزه بريتانيا نگهداري مي‌شده است.گمان نخستين باستان شناسان اين بوده كه اين لوح توسط يكي از پادشاهان بابلي نگاشته شده است. اما پس از بررسي خط شناسان مشخص شد كه اين استوانه در سال 538 پيش از ميلاد به هنگام ورود سپاه ايران به بابل و فتح اين شهر به فرمان كوروش، بنيان‌گذار پادشاهي ايران و آغازگر سلسله هخامنشيان نوشته شده است. ترجمه و انتشار متن اين استوانه گلي نشان داد آن چه از خاك بابل كشف شد، "نخستين منشور جهاني حقوق بشر " است.

نحوه برگزاری این مراسم در تمامیت خود یادآور مراسم جشنهای دوهزاروپانصدساله شاهنشاهی بود که توسط محمدرضاپهلوی آخرین پادشاه ایران برگزار شده بود


* دو نفر كه لباس سربازان هخامنشي را بر تن كرده بودند و نيزه به دست جلوي درب ورودي ساختمان محل برگزاري مراسم ايستاده بودند، توجه مدعوين را به خود جلب مي‌كردند.

سفیر انگلستان، مك گريگور " رئيس موزه بريتانيا، تعدادي از سفراي كشورهاي خارجي مقيم تهران و برخي هنرمندان سينما در اين مراسم حضور داشتند.

ماكت طراحي شده از قسمت‌هايي از بقاياي تخت جمشيد روي سن تعبيه شده بود. اين ماكت ‌در وسعتي بزرگتر در همايش ايرانيان مقيم خارج از كشور نيز مورد استفاده قرار گرفته بود.

مجري اين مراسم همان گوينده ‌مستندهاي "راز بقا " كه از صدا و سيما پخش مي‌شد، بود. او در دقايق ابتدايي مراسم از گروه موسيقي بختياري دعوت كرد روي سن بيايند و به اجراي موسيقي بپردازند. هنگامي كه اعضاي اين گروه ‌موسيقي روي سن آمدند و سازهاي خود را امتحان مي‌كردند، احمدي‌نژاد كه در ساختمان ديگري بدون حضور خبرنگاران و فقط با حضور تصويربرداران و عكاسان رسانه‌ها از "منشور كوروش " رونمايي كرده بود، وارد سالن شد كه همزمان با ورود احمدي‌نژاد اجراي موسيقي توسط گروه بختياري لغو شد.

* مجري برنامه با توصيف احمدي‌نژاد به عنوان "سالارمرد ساده‌زيست عدالت ايران زمين " به رئيس جمهور خير‌مقدم گفت.
*
آزاده اردكاني رئيس موزه ملي ايران اولين سخنران اين مراسم بود كه پس از قرار گرفتن پشت تريبون به محمود احمدي‌نژاد،‌ حميد بقايي و اسفنديار رحيم‌مشايي و ساير حضار خير‌مقدم گفت و توضيحاتي درباره "منشور كوروش " ارائه كرد.

با وجود اينكه دستگاه‌هاي ترجمه همزمان بين مدعوين خارجي توزيع شده بود، آزاده اردكاني يكبار هم به زبان انگليسي سخنراني كرد و به حضار خيرمقدم گفت و درباره "منشور كوروش " توضيح داد.

سخنران دوم "مك گريگور " رئيس موزه بريتانيا بود كه به همراه مترجمش روي سن رفت. او ‌سخنراني خود را در چند قسمت ايراد كرد و پس از هر قسمت مترجم آن‌را به فارسي ترجمه مي‌كرد.
وقتي ترجمه قسمت اول سخنراني "گريگور " تمام شد،‌ حضار به گمان اينكه سخنراني او تمام شده، براي رئيس موزه بريتانيا كف زدند.

رئيس موزه بريتانيا در سخنراني خود كه پيرامون تاريخچه "منشور كوروش " بود، حكومت كوروش را "بزرگترين امپراطوري جهان " ‌و فتح بابل و منشور كوروش را "پيروزي امپراطوري هخامنشي " و "فرازي از تاريخ يهوديان " توصيف كرد و اين منشور را يك "ميراث همگاني " و "متعلق به همه انسان‌ها " دانست."گريگور " همچنين از اينكه سفير بريتانيا در اين مراسم حضور يافته بود، ابراز خوشحالي كرد و آن‌را حاكي از آغاز روابط دوستانه ايران و انگليس دانست و در پايان نيز ايران را "كشور كوروش كبير " دانست.

* پس از پايان سخنراني رئيس موزه بريتانيا، وي به همراه مترجم خود از مقابل احمدي‌نژاد و همراهانش عبور كرد كه احمدي‌نژاد نيم‌خيز و مشايي و بقايي به طور كامل از جايشان بلند شدند.

سخنران بعدي اين مراسم اسفنديار رحيم‌مشايي بود كه قبل از حضور او روي سن، يك هنرور با شكل و شمايل "كوروش " از انتهاي سالن وارد شد و آرام آرام خود را به نزديك سن رساند و كنار رديف اول صندلي‌ها ايستاد.

مجري مراسم زماني كه از رحيم‌مشايي دعوت كرد براي ايراد سخنراني روي سن بيايد، با اشاره به حضور مشايي در راديو گفت كه هنوز پيام‌هاي مشايي در گوش بچه‌هاي راديو و تلويزيون است.

* پس از ‌سخنراني رحيم‌مشايي، دو نفر كه لباس‌هاي مربوط به دوران هخامنشيان را به تن داشتند، روي سن رفتند و شروع به نواختن ساز "سورنا " كردند. همزمان با اين موسيقي "كوروش " نمادين روي سن رفت و رو به جمعيت و مقابل احمدي‌نژاد زانو زد و پس از آنكه احمدي‌نژاد چفيه‌اي را بر گردن او انداخت، از منشور نمادين كوروش كه ابعاد بزرگي داشت و آن‌را با پرده سفيدي پوشانده بودند، رونمايي كرد

سپس يكي ديگر از هنروران كه در نقش "كاوه آهنگر " وارد سالن شد و با در دست‌ داشتن نيزه‌اي كه پرچم چرمي "كاوه " روي آن قرار داشت، مقابل احمدي‌نژاد زانو زد و رئيس جمهور چفيه ديگري را روي گردن "كاوه آهنگر " انداخت.
همزمان با اين كار و موسيقي‌ حماسي‌اي كه نواخته مي‌شد، افرادي كه لباس قوميت‌هاي مختلف ايران زمين را بر تن داشتند، روي سن حاضر شدند و بعد از آن يك هنرور با لباس بسيجي روي سن رفت و پرچم مقدس جمهوري اسلامي ايران را به اهتزاز درآورد و بعد از آن تكبير ‌گفت؛ او سومين نفري بود كه احمدي‌نژاد چفيه بر گردنش انداخت.

* پس از آن يك نوازنده دف از يك طرف سن وارد شد و پس از چند ثانيه دف‌نوازي از طرف ديگر سن خارج شد.

* پايان‌بخش اين مراسم سخنراني محمود احمدي‌نژاد رئيس جمهور بود كه در سخنانش بخش‌هايي از "منشور كوروش " را نيز قرائت كرد.

احمدي‌نژاد در پايان سخنانش از حميد بقايي، "مك گريگور " و همچنين رئيس بخش خاورميانه موزه بريتانيا "صميمانه " قدرداني كرد و زماني كه خواست از آزاده اردكاني رئيس موزه ملي ايران تشكر كند، كمي مكث كرد و زماني‌ كه نام وي را به او متذكر شدند، رئيس جمهور گفت كه گمان مي‌كرده نام خانوادگي اردكاني، "كاكاوندي " است.

احمدي‌نژاد هنگام خروج از محل برگزاري مراسم با جهانگير الماسي روبه‌رو شد و با او روبوسي و خوش و بشي گرم كرد

منشور كوروش " كه پس از 40 سال و براي نخستين بار پس از انقلاب به ايران آمده است، ‌چند روز ديگر به نمايش عمومي درمي‌آيد.

No comments: