Wednesday 29 December 2010

حاج آقا مهندس اسفندیار رحیم مشایی در تلاش برای تعامل خردمندانه با غرب

حاج آقا مهندس اسفندیار رحیم مشایی

در تلاش برای تعامل خردمندانه با غرب


سایت ویکی لیکس سوم دسامبر 2010 سند مهم

موضوع مذاکرات اسفندیار رحیم مشایی با سفیر وقت اتریش در تهران

در این سند نوشته شده است که مایکل پاستل، ‌سفیر سابق اتریش در ایران گفته که در آخرین مذاکرات خود با مقامات ایرانی اطلاعاتی کسب کرده است که برایش بسیار جالب و غیرقابل باور بود. به گفته پاستل رحیم مشایی پیش از مذاکرات ژنو (‌در سال 2009) گفته بود که در گفت و گوهای هسته‌ای با غرب به گونه‌ای به سمت مصالحه پیش خواهیم رفت که تعجب گروه مذاکره کننده (1+5) را برانگیزد.

سفیر سابق اتریش در ایران برای ملموس کردن گفته‌های مشایی از اصطلاح «سورپرایز» استفاده کرده است. پاستل مدعی است که در مذاکراتی که اواخر ماه سپتامبر سال 2009 با مشایی داشته سعی کرده طرف ایرانی را تشویق کند که فرصت مذاکرات ژنو را از دست ندهد و رحیم مشایی هم در مقابل، ‌ ابراز اطمینان کرده که تهران از امتیاز مذاکرات ژنو استفاده خواهدکرد.

پاستل از حرف‌های مشایی به این نتیجه رسیده که ظاهرا ایران مقطع کنونی را زمان مناسبی برای چرخش و انعطاف در رفتار خود می داند. مشایی در این ملاقات به سفیر اتریش اطمینان داده که تیم مذاکره کننده به طور جدی چنین روندی را در پیش خواهد گرفت. پاستل در ادامه گفته که معتقد است دلیل اینکه ایران در ژنو 1 پیشنهاد غربی‌ها را نپذیرفت به این دلیل است که رهبر ایران معتقد است که نمی‌توان به غرب اعتماد و اطمینان داشت.

کجکول : امروز سیاست خارجی ایران در دست حاج مهندس اسفندیار رحیم مشایی است، البته اگر "حضرت آقا!!" بگذارد

No comments: