Wednesday 21 July 2010

نظر طلاب حوزه علمیه قم پیروان اسلام ناب محمدی پیرامون فتوای اخیر مقام رهبری درباره ولایت فقیه

نظر طلاب حوزه علمیه قم پیروان اسلام ناب محمدی پیرامون فتوای اخیر مقام رهبری درباره ولایت فقیه

روز بیست و نه تیرماه هشتادونه مقام رهبری به صدور فتوایی مبادرت کردند که بعد از چند ساعت از اکثر پایگاه های خبری حکومتی برچیده شد. این فتوا در جواب یک استفتاء در باب چگونگی التزام به امام زمان و جانشین برحق ایشان بود. ابتدا متن این استفتاء و فتوا را ببینیم

استفتاء از مقام رهبری

خواهشمند است در خصوص«التزام به ولایت فقیه» توضیح دهید؛ به عبارت دیگر چگونه باید عمل نماییم تا بدانیم که به جانشین بر حق آقا امام زمان (عج) اعتقاد و التزام كامل داریم؟؛


فتوای مقام رهبری

ولایت فقیه به معناى حاكمیت مجتهد جامع‌الشرایط در عصر غیبت است و شعبه‌اى است از ولایت ائمه اطهار (علیهم السلام) كه همان ولایت رسول الله (صلى الله علیه وآله) مى‌باشد و همین كه از دستورات حكومتى ولى امر مسلمین اطاعت كنید نشانگر التزام كامل به آن است. تاریخ انتشار: ٢٩ تير ١٣٨٩

اما دلیل حذف این فتوا از پایگاه های خبری اینترنتی چیزی نیست جز آن که این فتوا دارای توالی فاسده فراوان بود که بعد از صدور، مورد توجه صادرکننده آن قرار گرفت

طلاب ومدرسان حوزه علمیه قم پیروان اسلام ناب محمدی ، متذکر چند مورد از اشکالات این فتوا شده اند که ذیلاً به عرض و اطلاع خوانندگان عزیز کجکول میرسد

بحث اول در این فتوا سفسطه ای آشکار میان حوزه اقتدار فقیه به عنوان مجری احکام و حدود شرعی، با اصل ولایت معصومین علیهم السلام میباشد که سبب ضعف و ابطال آن است. هر تازه طلبه ای میداند که اگر فقیه و امام ع و رسول ص در اجرای حکم زنا یک صد تازیانه بزنند، دلیل برآن نیست که ولایت فقیه و امام ع و رسول ص با هم مساوی است. دلیل برآن است که این سه شخص در مقام اجرای مواد شریعت در برابر شارع مقدس یکسان هستند. کافی است که مقام رهبری به این فصل در ضمن دروس آیت الله خمینی رجوع نمایند تا به اشتباه برداشت خود واقف شوند، و به یاد بیاورند که آیت الله خمینی نیز به ایشان در نامه ای متذکر همین کج فهمی درباره قضیه ولایت متعلق به فقیه و تفاوت آن با ولایت متعلق به معصوم شده بود

اما بحث دوم درآن است که اگر همین فتوای اخیر را بخواهیم مبنای کار قرار دهیم معنای آن درعمل این نیست که ولایت ایشان شعبه ای از ولایت ائمه معصومین و رسول الله علیهم الصلوة و السلام است. بلکه معنی این سخن آن است که در عصر غیبت یعنی دوران ما، صاحب شعبه ولایت معصومین ع آقای مصباح یزدی است، نه علی خامنه ای

اما چرا؟؛

دلیلش آن است که مقام رهبری درفتوای خود نوشته اند "همین که از دستورات حکومتی ولی امرمسلمین اطاعت کنید نشانگر التزام کامل به آن است"؛

حال بیائیم و ببینیم که آیا "هادیان بسیح" و "هادیان سپاه" و "انصارالمهدی" از چه کسی فرمان میبرند ازسیدعلی خامنه ای یا از مصباح یزدی؟ً!؛

اصولا "همایشهای بصیرت" که قرار است به صورت هفتگی در گوشه و کنار مملکت براه بیفتد برای توجیه نیروهای شبه دولتی است تا به آنها فهمانده شود که نباید عملیات و فعالیتهای خود را فقط منحصر ومحدود به اطاعت از اوامر و احکام حکومتی مقام رهبری کنند. بلکه باید بفهمند و درک کنند که مقام رهبری بنا به مصلحتهایی همیشه منویات و مافی الضمیر خود را بیان نمیکند. آنها باید یاد بگیرند و پرورش پیدا کنند که اصل برآن است که در صحنه عمل باید از رهبری فراتررفت. باید از اشخاص بصیری اطاعت کرد که به فهم سخنان و احکام ابراز شده رهبری اکتفا نمیکنند بلکه مافی الضمیر و منویات ناگفته رهبری را با بصیرتی که دارند درک میکنند و به سایرین امر به اجرا میدهند. در "همایشهای بصیرت" همه شاگردان فلسفه مصباح یزدی بطور علنی یکدیگر را دعوت و تشویق میکنند که باید جلوتر از رهبری راه رفت و در صورت لزوم در برخی موارد حتی برخلاف نظر بیان شده رهبری عمل کرد و هرجا که ضرورت اقتضا کرد باید رهبری را دور زد

پس با تعمق در فتوای اخیر مقام رهبری همه میفمهند که این فتوا، اطاعت از محمدتقی مصباح یزدی و شاگردان او را شعبه ولایت معصوم علیهم السلام در عصر غیبت قرار داده و آن را واجب شمرده است

بحث سوم درباره این فتوا ، به مضامینِ ذیلِ مفهوم مخالف آن راجع است. اگر فرض برآن باشد که اطاعت از احکام حکومتی ولی امر مسلمین در دوران غیبت، برابر با اطاعت از امام زمان عج باشد، در این صورت عدم اطاعت از احکام ولی امر مسلمین، باید عدم اطاعت از امام زمان عج تلقی شود. حال باید از مقام رهبری پرسید که چرا و به چه دلیل ایشان با دستخط خود حکم ریاست جمهوری شخصی مانند محمود احمدی نژاد را تنفیذ میکنند که هیچ تعهدی به اطاعت از حکم صریح مقام رهبری ندارد (و لاجرم مخالف با امام زمان عج است!!) کافی است قضیه بی اعتنائی محموداحمدی نژاد را به توصیه های شفاهی مقام رهبری مبنی برکنارگذاشتن اسفندیاررحیم مشایی بیاد بیاوریم. بی اعتنایی های مکرری که باعث شد مقام رهبری بطورکتبی سفارش به برکناری اسفندیاررحیم مشایی کنند که بازهم با بی اعتنایی بیشتر احمدی نژاد روبرو شد. وقتی خود اسفندیار رحیم مشایی زیر تهدید قرار گرفت و دچار وحشت شد و به اختیار خودش از مقام خود استعفا داد و کنار نشست، محمود احمدی نژاد که تاکنون شیوه بی اعتنایی در پیش داشت از آن لحظه به بعد دست به لجبازی شدیدتری زد و او را به مقام ریاست نهاد ریاست جمهوری منصوب کرد و عهده دار هفده هجده مسئولیت عالیه دیگر هم نمود

اگر اطاعت از ولی امر مسلمین لازم است چگونه است که نظر محموداحمدی نژاد در همه موارد مبتنی بر زیرپا گذاشتن نظریات فقهی مقام رهبری است؟ آیا نمونه نظریات ابراز شده محمود احمدی نژاد درباره حجاب و اصلاح ریش و کراوات زدن و نصب وزیر از میان نسوان و ...؛ و اغماض در این موارد در دوایر تحت امرخودش را که در تباین با نظریات فقهی مکتوب مقام رهبری است ، کافی از آن نیست که بگوییم

اقای محمود احمدی نژاد مطلقاً از مقام رهبری اطاعت و حرف شنوی ندارد

از آنجا که براساس فتوای رهبری اطاعت از رهبری معادل با اطاعت از امام زمان عج، و عدم اطاعت از رهبری معادل بی اعتنایی به امام زمان عج است، پس چرا و به چه دلیل مقام رهبری حکم ریاست جمهوری فردی را تنفیذ کرد که به طور مرتب و آشکار نسبت به ولایت معصوم در عصر غیبت و ولایت فقیه (که باید شعبه ای از ولایت معصوم تلقی شود!!) پشت میکند؟؛

در نتیجه، همین فتوای اخیر مقام رهبری دلیل بزرگی بر نفی اعتبار و رد مشروعیت خود مقام رهبری از مسندی است که برآن تکیه زده. به همین دلیل هم آن را کوتاه زمانی بعداز انتشار از روی پایگاه های خبری حذف و محو کردند


طلاب و مدرسان حوزه علمیه قم - پیروان اسلام ناب محمدی

سی اُم تیر هشتادونه

No comments: